تزوس
نوشته شده توسط : محسن

تزوس ( Tezos )  چیست ؟

تزوس یک بلاکچین خود اصلاح کننده است که می‌تواند با ارتقاء خود تکامل یابد. ذینفعان و کاربران خود شبکه هستند که می‌توانند در مورد اصلاحات پروتکل، از جمله اصلاحات در روش رای گیری، رای دهند و در نهایت به یک توافق جمعی برسند. تزوس از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و یک بستر برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد.

تزوس یا Tezos با نماد XTZ، یک شبکه بلاکچینی است که به یک توکن دیجیتالی با نام tez یا tezie متصل شده است. تزوس مبتنی بر استخراج tez نیست. در عوض، دارندگان این توکن بخاطر مشارکت در مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake یا PoS) پاداش دریافت می‌کنند.

تزوس پس از یک شروع امیدوارکننده و ارائه موفق کوین اولیه خود (ICO)، با تاخیرها و مسائل حقوقی زیادی مواجه شد. با این حال، این ارز به دلیل مکانیسم منحصر به فرد اثبات سهام خود، توانست از بازار خرسی آن موقع ارزهای دیجیتال جان سالم به در ببرد. قیمت تیز در فاصله اکتبر 2019 و فوریه 2020 بیشتر از سه برابر افزایش یافت و به بیشترین مقدار خود رسید. از فوریه سال 2020، تزوس دوباره توجه افراد را به خود جلب کرده است.

در یک نگاه …

  1. تزوس یک شبکه بلاکچینی است که به یک توکن دیجیتالی به آن tez یا tezie لینک شده است.
  2. Tez مبتنی بر استخراج نیست و به مکانیسم اثبات سهام متکی است.
  3. تزوس ICO بسیار موفقی داشت، اما پس از آن با پرونده‌های دادرسی و کاهش قیمت‌های زیادی روبه‌رو شد.
  4. قیمت tez در اوایل سال 2020 به رکورد رسیده و منجر به تجدید نظر در مورد پتانسیل سرمایه گذاری در آینده خواهد شد.
  5. شبکه تزوس یک شبکه خود اصلاح کننده است.
  6. این کاربران خود شبکه (نه استخراج کنندگان) هستند که می‌توانند درباره قوانین و فرایندهای توسعه آن تصمیم‌گیری کنند. تصمیم‌گیری جمعی از ویژگی‌های این شبکه است.

 

درست مانند ارز بیت کوین و ارز اتریوم، تزوس نیز یک دفتر کل غیر متمرکز است که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. مانند اتریوم، Tezos نیز برای استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده است. ظاهرا اصطلاح «Tezos»، یک لغت یونانی در زمان یونان باستان به معنای «قرارداد هوشمند» است.

البته تزوس کمی پای خود را فراتر از قراردادهای هوشمند قبلی گذاشته است. تزوس به افراد اجازه می‌دهد تا خودشان به طور مستقیم قوانین شبکه را کنترل کنند.

تفاوت تزوس با بقیه

یکی از عناصر متمایز کننده تزوس، حاکمیت آن است. اکثر بلاکچین‌ها برای تدوین گزینه‌های جدید طراحی، به تیم های توسعه و جوامع استخراج کننده متکی هستند. با این حال، تزوس تلاش می‌کند تا فرایند تصمیم‌گیری را در شبکه کاربران خود نگه دارد.رتوسعه‌دهندگان تزوس ادعا می‌کنند: «تزوس با ایجاد قوانین حاکمیتی مبتنی بر ذینفعان خود، رویکرد اساسا متفاوتی را اتخاذ کرده است. در این رویکرد، هر گونه ارتقا پروتکل باید توسط ذینفعان تایید شود.»

بنابراین در این سیستم این استخراج کنندگان نیستند که پاداش می‌گیرند. در واقع استخراج کننده‌ای وجود ندارد. این خود کاربران شبکه هستند که در فرایند توسعه اصلی شبکه مشارکت می‌کنند و در ازای آن پاداش هم می‌گیرند. در عین حال، توسعه دهندگان تزوس آگاه بودند که ویژگی‌های مهم شبکه باید مدام و با گذشت زمان بهبود یابند. آن‌ها از اثبات ریاضی برای حفظ ویژگی‌های مهم شبکه و ارتقا آن‌ها استفاده می‌کنند.

در نهایت تزوس علاوه بر این که شبکه‌ای غیر متمرکز است، مکانسیم دیگری که اجازه تصمیم‌گیری‌های جمعی را فراهم می‌کند هم دارد. به دارندگان توکن‌های Tezos اجازه داده می‌شود که در مورد روند توسعه پروتکل این شبکه رای دهند.

آینده تزوس

یکبار دیگر در فوریه 2020 نگاه‌ها به آینده تزوس مثبت شد. با رسیدن تزوس به بیشترین قیمت خود، برخی از مشکلات برطرف شده است. به ویژه آنکه تمامی کسانی که در ضرر بودند می‌توانند با فروش تزوس خود سرمایه اولیه خود را برگردانند و شاید سود هم بکنند.

مهمتر از همه این که تزوس توانست در بازار خرسی ارزهای دیجیتال زنده باقی بماند و پس از آن نیز به بالاترین قمیت‌های خود برسد. همانطوری که وارن بافت، منتقد ارزهای دیجیتال می‌‌گوید: «فقط وقتی جزر و مد از بین برود، متوجه می‌شوید که چه کسی برهنه است.» حال که جو خرسی بازار از بین رفته باید دید تزوس چه عملکردی خواهد داشت. با این حال، سرنوشت نهایی این ارز بستگی به نوآوری‌های آن در آینده دارد.

ویژگی های قابل توجه لایت کوین

امنیت

امنیت قراردادهای هوشمند این شبکه بالا است و احتمال وجود کدهای نادرست پایین است.

نقش پررنگ کاربران شبکه

الگوریتم اجماع اثبات سهام منحصر به فرد تزوس این امکان را به همه ذینفعان و کاربران شبکه می‌دهد تا در اعتبارسنجی معاملات در شبکه مشارکت داشته باشند و از این طریق پاداش بگیرند.

برخی از سوالات متدوال درباره تزوس ؟

خرید تزوس در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس در حال حاضر از بیش از 60 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. خرید تزوس با ریال، و برعکس فروش تزوس و تبدیل آن به ریال در رابکس ممکن است. راه دیگر تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به تزوس است. برای مثلا می‌توانید تتر یا بیت کوین خود را در صرافی بایننس به تزوس تبدیل کنید.

آیا خرید تزوس بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش همه‌ی ارزهای دیجیتال در حوزه‌ی سرویس‌های مالی و تکنولوژی قرار می‌گرید. برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از ارزهای دیجیتال، مانند پول‌شویی یا استفاده از کارت‌های دزدی، هویت کاربران باید کاملا برای ما احراز شود شود. به همین خاطر همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبر، حتما کاربران خود را پیش از خرید احراز هویت می‌کنند.





:: برچسب‌ها: تزوس , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: