نوشته شده توسط : محسن

بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین، با بلاک هایی بزرگ تر و کارمزدی پایین تر.

خرید بیت کوین کش | فروش بیت کوین کش

 

 

بیت کوین کش چیست ؟

بیت کوین کش با نام اختصاری BCH (یا BCC) نسخه hard fork از بیت کوین اصلی است. این ارز دیجیتال در مواردی همچون پروتکل توافقی اثبات از طریق انجام کار، بیشترین میزان عرضه (۲۱ میلیون کوین)، زمان و پاداش هر بلاک با ارز دیجیتال بیت کوین مشابه است. با این حال در دو چیز با بیت کوین تفاوت بزرگی دارد، یکی اندازه بلاک ها و دیگری زمان تعیین سختی شبکه. سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است. علاوه بر این سختی شبکه بیت کوین پس از استخراج یا ماین هر ۲۰۱۶ بلاک یک بار دوباره تعیین و تعدیل می شود در حالی که این مدت زمان برای شبکه ی بیتکوین کش هر ۶ بلاک یک بار است.

 

بیت کوین کش در یک نگاه

بیشترین مقدار عرضه
۲۱,۰۰۰,۰۰۰

پروتوکل توافقی
مبتنی بر اثبات انجام کار (POW)

تاریخ عرضه
۲۰۱۷-۰۷-۲۳

نوع
کوین (coin)

قیمت عرضه اولیه

 منبع کد
https://github.com/bitcoincash

وایت پیپر

English Whitepaper

وب سایت رسمی

www.bitcoincash.org

 

 

ویژگی های قابل توجه بیت کوین کش

سرعت بالاتر انجام تراکنش ها.

بزرگترین تفاوت شبکه بیتکوین کش و شبکه بیت کوین حجم بیشتر بلاک ها است. زمانی که سایز بلاک ها در یک شبکه بیشتر باشد، تعداد تراکنش های بیشتری می تواند در آن قرار گرفته و سرعت تایید یا کانفرم شدن آن ها نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین تعداد سرعت و تعداد انجام تراکنش ها در شبکه بیتکوین کش از بیت کوین بیشتر می باشد.

مقاومت در مقابل حملات replay و wipeout.

منظور از حمله replay، تکرار یا ایجاد تاخیر در انتقال داده ها با اهدف خرابکارانه می باشد. این نوع حمله یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ارز دیجیتال پس از فورک با آن مواجه هستند. یکی ویژگی های قابل توجه بیتکوین کش توانایی مقابله با چنین حمله هایی نسبت به بیتکوین است.

 

 

برخی از سوالات متداول درباره بیت کوین کش ؟

خرید بیت کوین کش در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

خوشبختانه چند سالی است که امکان خرید ارزهای دیجیتال در ایران با استفاده از ریال فراهم شده است. در حال حاضر صرافی‌های دیجیتال مختلفی این خدمت را ارائه می‌کنند. رابکس نیز یکی از صرافی‌هایی است که برای مدت طولانی در این بازار فعالیت دارد. این صرافی با ارائه قیمت‌هایی مناسب و ایجاد رابطه‌ای بلند مدت با مشتریان معامله بیتکوین کش با استفاده از ریال را فراهم کرده است. شما می‌توانید بهترین قیمت بیتکوین کش را از رابکس بخوانید و در مدتی کوتاه خرید یا فروش خود را انجام دهید.

بیت کوین چیست و بیت کوین کش چیست ؟

همانطوری که گفته شد تفاوت هایی میان بیت کوین و بیتکوین کش وجود دارد. بزرگترین تفاوت سایز و اندازه بلاک ها است.  سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین ۱ مگابایت است که در شبکه بیتکوین کش به ۸ مگابایت افزایش یافته است.

بیت کوین کش را در چه کیف پول هایی می‌توان نگه داشت؟

به طور رسمی در سایت بیتکوین کش از سه کیف پول نام برده شده است: بیت‌کوین‌دات‌کام (Bitcoin.com)، ینوم (Yenom) و الکترون‌کش (Electron cash).

علاوه بر این چندین کیف پول معتبر برای نگهداری ارزهای دیچیتال نیز وجود دارد. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) و کیف پول اتمیک (Atomic) نمونه‌هایی از این کوف پول ها هستند که می‌تواند بیتکوین کش خود را در آن نگه دارید.



:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

لیبرا چیست؛ هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید

پروژه لیبرا (Libra) یا همان ارز دیجیتال فیس‌بوک، یک ارز دیجیتال جهانی بوده که هدفش ارائه خدمات پرداخت و انتقال پول به تمام مردم جهان است. در این مطلب، با این پروژه عظیم به‌طور کامل آشنا می‌شوید.

 

مروری کلی بر لیبرا

پروژه لیبرا یا همان ارز دیجیتال فیسبوک در اوایل سال ۲ب۰۱۹ معرفی شد و جزئیات این پروژه به همراه گزارش عملکرد (وایت پیپر) آن بطور رسمی در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

قرار بود لیبرا در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلیل نگرانی مقامات دولتی سراسر جهان از بی ثبات شدن اقتصاد دنیا، هنوز این اتفاق رخ نداده و فیس‌بوک در حال مذاکره با قانون‌گذاران است.

ارز دیجیتال فیس‌بوک خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «یک ارز و زیرساخت جهانی برای میلیاردها نفر».

فیس‌بوک می‌خواهد با ارائه یک ارز دیجیتال جهانی که مبتنی بر فناوری بلاک چین است، نقل و انتقال پول به سراسر جهان را برای همه‌ی مردم دنیا فراهم کند، به طوری که این فرایند به سادگی ارسال یک ایمیل انجام شود.

این غول شبکه‌های اجتماعی قصد دارد تا این ارز دیجیتال را روی فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام راه‌اندازی کند که مجموع کاربران آن‌ها به بیش از ۲ میلیارد نفر می‌رسد.

به گفته فیس‌بوک، لیبرا توسط انجمنی متشکل از ۲۸ عضو پشتیبانی می‌شود که مدیریت آن بر عهده فیس‌بوک است.

اعضای این انجمن شامل شرکت‌های بزرگی از جمله ویزا کارت، مسترکارت، پی‌پال، ویزا، اوبر، لیفت، کوین‌بیس و … بودند که البته پی‌پل، ویزا، ای‌بی و مسترکارت به دلیل نگرانی از قانون‌گذاران، از این انجمن خارج شده‌اند و اکنون ۲۰ عضو اصلی در آن وجود دارد. این اعضا می‌توانند به بیش از ۱۰۰ نفر هم برسند.

لیبرااعضای فعلی انجمن لیبرا – آپدیت: ۱۹ بهمن ۹۸

انجمن لیبرا دو وظیفه اصلی دارد:

  1. اداره و نظارت بر شبکه لیبرا
  2. مدیریت ذخایر پشتوانه لیبرا برای حفظ ثبات آن

ارز دیجیتال اصلی فیس‌بوک، یک ارز دیجیتال باثبات (استیبل کوین) با پشتوانه پول‌های ملی که توسط ذخایر انجمن لیبرا پشتیبانی می شود. این ذخایر شامل یک سبد از دارایی‌های با نوسان قیمتی بسیار کم است تا بتوانند ارزش ارز دیجیتال باثبات لیبرا را تقریبا ثابت نگه دارند.

این ارز دیجیتال باثبات قرار است در ابتدا فقط توسط چهار ارز فیات شامل دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس پشتیبانی شود، اما در آینده دارایی‌های دیگری نیز در لیست ذخایر آن قرار می‌گیرند.

در حالی که این ۴ ارز ملی اولین ارزهایی بودند که به عنوان ذخایر پشتوانه لیبرا در نظر گرفته شدند، توسعه‌دهندگان این پروژه برای ارزی که بخواهد در آینده به عنوان ذخایر لیبرا مورد استفاده قرار گیرد (چه فیات چه هر ارز دیگری)، سه معیار کلیدی در نظر گرفته‌اند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مستقل باشد (قیمتش به دارایی دیگری وابسته نباشد).
  2. فرآیند تصمیم‌گیری در رابطه با آن یا باید به موسسات دولتی مانند بانک‌های مرکزی گره خورده باشد و یا یک دارایی که آزادانه در دسترس است.
  3. دارایی‌ها باید به صورت جهانی به رسمیت شناخته شوند. برای مثال، سهام شرکت اپل (APPL) فقط با واحد پولی دلار قابل معامله است. در نتیجه، سهام آن نمی‌تواند به عنوان ذخیره دارایی‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

دارایی‌های جایگزین مانند طلا یا بیت کوین می‌توانند برای این منظور بهتر عمل کنند، زیرا در چندین بازار به صورت جهانی معامله شده و بنابراین می‌توانند در سبد دارایی‌هایی که به عنوان ذخایر ارز دیجیتال لیبرا قرار است استفاده شوند، قرار گیرند.

اما این پروژه فقط با هدف ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه فیات طراحی نشده است (در حالی که در حال حاضر در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه شناخته می‌شود).

به عنوان بخشی از برنامه‌های بزرگی که فیس‌ بوک در رابطه با پروژه لیبرا مطرح کرد، این پروژه قصد دارد علاوه بر یک ارز دیجیتال باثبات باپشتوانه یک ارز دیجیتال دیگر با عنون «توکن سرمایه‌گذاری لیبرا» نیز ایجاد کند.

برخلاف لیبرا یک ارز دیجیتال عمومی قابل دسترس برای همه خواهد بود، توکن سرمایه‌گذاری لیبرا بر اساس آنچه فیس بوک ادعا کرده، یک توکن اوراق بهادار است. به این ترتیب، عرضه اولیه آن به صورت خصوصی خواهد بود و فقط کاربران خاصی قادر خواهند بود آن را بخرند که شامل بنیانگذاران انجمن لیبرا و سرمایه‌گذاران معتبر پروژه می‌شوند.

از آنجایی که لیبرا توسط مجموعه‌ای از دارایی‌های فیات پشتیبانی می‌شود، سود حاصل از آن به دارندگان توکن‌ سرمایه‌گذاری لیبرا تعلق خواهد گرفت.

همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود، از ۲۰ شرکتی که فیس‌بوک به منظور راه‌اندازی نودها (اعتبارسنج‌ها) به عنوان اعضای انجمن لیبرا با آن‌ها همکاری می‌کند، هرکدام حداقل ۱۰ میلیون دلار بابت گرفتن امتیاز راه‌اندازی نود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. توکن سرمایه‌گذاری لیبرا چیزی است که آنها به عنوان پاداش دریافت کردند.

از آنجایی که دارایی‌هایی که به عنوان ذخایر ارز لیبرا وجود دارند، دارایی‌های با ریسک پایین هستند، سود سرمایه‌گذاران اولیه فقط در صورتی قابلیت نقد شدن دارد که راه‌اندازی شبکه موفقیت‌آمیز باشد و ذخایر موجود به عنوان پشتوانه به طرز قابل توجهی رشد کنند.

یک سرمایه‌گذاری که توکن‌های لیبرا را خریداری می‌کند، حتما لازم نیست یک نود راه‌اندازی کند، اما در صورتی که نودی راه‌اندازی نکند، اجازه رأی دادن به عنوان اعضای انجمن لیبرا را ندارد.

دامنه فعالیت‌های پروژه لیبرا بسیار وسیع است. یکی از مدیران انجمن لیبرا ادعا کرده در هر جایی که تاکنون از ویزا و مسترکارت استفاده می‌شده، ارز دیجیتال لیبرا نیز پذیرفته خواهد شد.

لیبرا از نظر فنی

ارز دیجیتال لیبرا در بستر بلاک چین انحصاری خود، راه اندازی خواهد شد. این زنجیره مبتنی بر الگوریتمی تحت عنوان «LibraBFT» است که شباهت‌های زیادی با اثبات سهام (PoS) دارد. برای تایید هر تراکنش‌ در شبکه، باید دو سوم مشارکت‌کنندگان یا همان نودهای اعتبارسنج، آن را تایید کنند.

در ابتدا فقط اعضای جامعه لیبرا وظیفه تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند. برای عضو شدن در جامعه لیبرا اصلی‌ترین شرط این است که هر عضو باید حداقل ۱۰ میلیون دلار وجه نقد به عنوان وثیقه و پشتوانه پرداخت کند. با این حال، قرار است که در آینده امکان مشارکت افراد بیشتری با سپرده‌گذاری توکن‌های لیبرا فراهم شود.

بلاک چین لیبرا برای نوشتن قراردادهای هوشمند، یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام «Move» دارد. بنابراین مانند اتریوم، در مورد لیبرا با چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال باثبات رو برو هستیم.

طبق وایت‌پیپر فنی لیبرا، سرعت تراکنش‌های این شبکه در ابتدا ۱,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه خواهد بود که نسبت به نیاز شبکه، افزایش می‌یابد. کارمزد شبکه هم بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

بلاک چین لیبرا از افراد نام و اطلاعات واقعی درخواست نمی‌کند و مانند بیت کوین و سایر بلاک چین‌ها، تنها با آدرس‌ها و حساب‌های مستعار امکان فعالیت در شبکه فراهم خواهد بود.

هدف پروژه لیبرا

فیس‌بوک اعلام کرده است که بطور کلی ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به خدمات بانکی محرومند. یکی از اصلی‌ترین اهداف عرضه سکه لیبرا کمک کردن به این افراد است. در واقع هدف این پروژه، ایجاد یک اکوسیستم مالی است که می‌تواند میلیاردها نفر را به هم متصل کند.

برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، حتی خدمات اولیه مالی هم در دسترس نیست. تقریبا نیمی از بزرگسالان در جهان حتی یک حساب بانکی ندارند. این رقم در کشورهای در حال توسعه بدتر و برای زنان نیز بدتر از مردان است.

کالیبرا، هدف اولیه خود را فقط انتقال وجه قرار داده است.کالیبرا، هدف اولیه خود را فقط انتقال وجه قرار داده است.

هزینه این محرومیت بسیار زیاد است. به عنوان مثال، تقریبا ۷۰ درصد از کسب‌و‌کارهای کوچک در کشورهای در حال توسعه، دسترسی به اعتبارات بانکی ندارند و سالیانه ۲۵ میلیارد دلار بابت هزینه کارمزد ارسال پول از کشوری به کشور دیگر از دست می‌رود.

اما برای غول‌های تکنولوژی و موسسات مالی بزرگی که از این پروژه پشتیبانی می‌کنند، راه‌اندازی این پروژه بیشتر با هدف جذب مشتریان بوده است.

در میان شرکت‌های بزرگی پرداختی، تعدادی از نهادهای خودجوش از جمله بانک جهانی زنان به انجمن لیبرا ملحق شده‌اند.

شرکت‌ها و نهادهای مختلف، برای اینکه بخواهند به انجمن لیبرا ملحق شده و تاثیر اجتماعی مثبتی بر روی آن داشته باشند، باید حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در زمینه‌های اجتماعی از جمله فعالیت در زمینه کاهش فقر داشته و همچنین بودجه عملیاتی آنها بیش از ۵۰ میلیون دلار باشد.

در حالی که کالیبرا، هدف اولیه خود را ایجاد بستری برای انتقال وجه قرار داده است، شرکت‌های جانبی عضو انجمن لیبرا برنامه دارند تا خدمات خود را گسترش داده و امکان پرداخت قبض‌ها و خرید کالا مانند خرید یک قهوه را با استفاده از لیبرا برای مشتریان خود فراهم کنند.

ویدیوی منتشر شده از رابط کاربری لیبرا نشان می‌دهد، مشتریان با استفاده از آن قادر خواهند بود وجه مورد نظر خود را با سرعت برای دوستان خود، انتقال دهند. گرچه طبق چیزی که در این ویدیو نشان داده شده، کاربران وجه خود را با سکه‌های لیبرا ارسال خواهند کرد، اما موجودی آنها در کیف پول مخصوص لیبرا، بر اساس واحد پول فیات آنها نیز نمایش داده می‌شود.

علاوه بر این، هنگام ارسال پول به فردی در کشور دیگر، برنامه کیف پول لیبرا، معادل فیاتی را که گیرنده در مقصد دریافت می‌کند را نیز نشان خواهد داد.

کالیبرا، کیف پول لیبرا

کالیبرا که یکی از شرکت‌های جانبی فیس‌بوک در راستای پروژه لیبرا است و بطور کامل توسط انجمن مستقل لیبرا اداره می‌شود، قصد دارد سرویس‌های مالی و محصولات مختلفی را در شبکه لیبرا توسعه دهد.

این شرکت برنامه دارد کار خود را با عرضه یک نرم افزار کیف پول برای سکه لیبرا شروع کند. کیف پول کالیبرا، به کاربران امکان نگهداری و انتقال ارز دیجیتال لیبرا را خواهد داد.

قرار است لیبرا بر روی پلتفرم‌های ساخته شده در اکوسیستم فیس بوک که شامل پیام‌رسان واتس‌اپ و وب‌سایت فیس بوک می‌شود، با استفاده از رابط کاربری کیف‌پول کالیبرا پیاده‌سازی شود.

تاثیر لیبرا بر سایر بازارها

ارز دیجیتال فیس بوک ؛ لیبرا - ابتکار عمل فیس بوک تاثیر قابل توجهی در هم بازارهای جهانی و هم بازارهای محلی داشته باشد.

به نظر می‌رسد ابتکار عمل فیس‌بوک تاثیر قابل توجهی هم در بازارهای جهانی و هم بازارهای محلی داشته باشد.

تاثیر میان مدت

فیس بوک شانس این را دارد که جای پای خود را بیش از پیش به عنوان تامین‌کننده ابزارهای منبع باز برای برنامه‌ها، سایت‌ها و تجارت الکترونیک محکم کند.

از سوی دیگر لیبرا می‌تواند باعث افزایش حجم سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال شود، زیرا قابلیت دسترسی به این ارزها را هم برای موسسات و شرکت‌ها و هم برای کاربران خرد روزمره آسانتر می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، عرضه لیبرا موجب شناخت بیشتر بیت کوین و افزایش قیمت آن می‌شود.

تاثیر بلند مدت

  • تغییر ساختار صنعت پرداخت: ممکن است یک مجموعه‌ی جدید به عنوان ناظر و نگهبان دارایی‌های دیجیتال ظهور پیدا کنند که موقعیت بانک‌های موجود را که به عنوان تسهیل‌کننده‌های پرداخت عمل می‌کنند، تهدید خواهند کرد.
  • ارائه سرویس‌های مالی جدید: ارائه‌دهندگان سرویس‌های مالی جدید، در حال ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خلاقانه‌ای بر روی شبکه لیبرا هستند که در نهایت خدمات مالی جدیدی را برای کاربران در سراسر جهان ارائه خواهند داد.
  • توسعه آزادی بیشتر پول، و کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان: بانک‌های مرکزی ممکن است کار سخت‌تری در جلوگیری از خروج سرمایه‌ها با وجود محدودیت‌های شدیدی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، داشته باشند.
  • ارزش‌گذاری پول‌های جهان بدون دلار: اگر لیبرا بتواند با پذیرش و مقبولیت بالایی روبرو شود، یک واحد جدید معاملاتی ظهور خواهد کرد و در نتیجه وابستگی به یک ارز واحد برای مبادلات و تجارت‌های جهانی را کاهش می‌دهد.

نظرات چهره‌های شناخته شده درباره لیبرا

با توجه به سر و صدای اخیر پروژه لیبرا، افراد شناخته‌ شده‌ای نظرات خود را در مورد این پروژه و همچنین تاثیری که می‌تواند بر روند کلی بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد، مطرح کرده‌اند:

جاستین سان – مدیر ترون

توئیت جاستین سان در رابطه با لیبرا

فیس بوک و لیبرا. من احساس می کنم حجم زیادی از FOMO و روند صعودی برای بازار ارزهای دیجیتال در راه است.

جوزف لوبین- از هم‌بنیانگذاران اتریوم

توئیت جوزف لوبین در رابطه با لیبرا

من مطمئن نیستم که فیس بوک بتواند همه لازمه‌های غیرمتمرکز بودن را برآورده کند اما فکر می‌کنم، پروژه لیبرا یک قدم بسیار خوب برای مردم در جهت کنترل بیشتر بر روی دارایی‌ها و هویتشان باشد.

شباهت ها و تفاوت ها با سایر ارزهای دیجیتال

افراد تیم لیبرا در حال جمع‌آوری بهترین ویژگی‌های بلاک‌ چین‌های موجود هستند تا آنها را بر روی بلاک چین خود پیاده کرده و در به روز رسانی‌های مختلف آن را ارائه کنند.

مثل بیت کوین، هیچ هویت واقعی‌ای در بلاک چین آن وجود ندارد

اگر بخواهیم از دید بلاک چین نگاه کنیم، هویتی از شما در آن وجود ندارد. تنها جفت کلیدهای عمومی و خصوصی وجود دارند.

پروتکل لیبرا اکانت‌ها را به هویت‌های دنیای واقعی متصل نمی‌کند. یک کاربر می‌تواند با تولید چندین جفت کلید، حساب‌های متعددی ایجاد کند. حساب‌های کنترل شده توسط یک کاربر هیچ پیوندی با یکدیگر نخواهند داشت.

مانند هایپرلجر (Hyperledger)، مجاز است (حداقل برای شروع)

ارز دیجیتال فیس بوک ؛ لیبرا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با پروژه هایپرلجر دارد. لیبرا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با پروژه هایپرلجر دارد.

در ابتدا، ساختار توافق جمعی برای لیبرا، بر اساس وجود ده‌ها سازمان در شبکه خواهد بود که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

هر بار که توافق جمعی برای مجموعه‌ی جدیدی از تراکنش‌ها مورد رأی‌گیری قرار گیرد، یکی از اعضا به صورت تصادفی برای شمارش آرا انتخاب می‌شود.

در پروژه لیبرا ترجیح داده شده به جای دموکراسی، به شناخت تکیه شود تا حداقل در روزهای اولیه راه‌اندازی، بهترین حالت برای ایجاد توافق جمعی پیاده‌سازی شود.

اعضای بنیان‌گذار لیبرا، سازمان‌هایی هستند که هرکدام اعتبار بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود در سالیان دراز داشته و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد بخواهند در راستای تایید تراکنش‌های شبکه و تحقق توافق جمعی کار اشتباهی انجام دهند.

شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد

لیبرا شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد.لیبرا شبیه تزوس، مدیریت درون زنجیره‌ای دارد.

تنها نهادهایی که در ابتدای راه‌اندازی بلاک چین لیبرا می‌توانند رای دهند، اعضای بنیان‌گذار لیبرا هستند. این اعضا توکن‌های سرمایه‌گذاری لیبرا را نگه می‌دارند که به آنها حق رای دادن در شبکه را می‌دهد. این رای دادن شامل تصمیم‌گیری در مورد مدیریت ذخایر استیبل کوین لیبرا و صدور مجوز برای اضافه شدن نودهای جدید به شبکه است.

ساختار مدیریتی لیبرا از ابتدا با استفاده از نرم‌افزاری به نام موو (Move) ساخته شده است. قرار است در به روز رسانی‌های مختلفی که ارائه می‌شود، اعضای جدید اضافه شوند. و همچنین برنامه‌ریزی شده است که سیستم توافق جمعی پروژه لیبرا به مرور زمان بیشتر و بیشتر به DPoS یعنی سیستم اثبات سهام یا دارایی نمایندگی شده (مانند ایاس یا استیم) نزدیک شود.

مانند اتریوم، ارزهای دیجیتال را قابل برنامه‌ریزی می‌کند

در مقاله لیبرا چندین روش مختلف و جالب توضیح داده شده است که توسط آن کاربران می‌توانند با نرم‌افزار اصلی و پایگاه داده لیبرا کار کنند.

مثلا، هرکسی می‌تواند یک نسخه بدون رای‌گیری از بلاک چین آن ایجاد کند و یا فرمان‌های مختلف مرتبط با قراردادهای هوشمند یا کیف‌ پول را اجرا کند.

ارز دیجیتال فیس بوک ؛لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد، طراحان پروژه لیبرا در این مورد که اجرای کدها باید هزینه‌ای داشته باشد، با اتریوم موافق هستند. بنابراین، تمام عملیات اجرایی در لیبرا نیازمند پرداخت هزینه‌ای است.

لیبرا در مقایسه با اتریوم دو تغییر مهم در قراردادهای هوشمند خود ایجاد کرده است.

اولا، تعداد کاربرانی را که در ابتدا می‌توانند با پروتکل کار کنند را محدود کرده است. (بسیاری از ویژگی‌های نرم افزار Move هنوز برای همه در دسترس نیستند).

دوما، مجموعه‌ای از کدهای آن را می‌توان در هر تعداد کیف‌ پول یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها مورد استفاده قرار داد.

مثل اتریوم بر این باور است که آینده از آن پروتکل اثبات سهام است

لیبرا مثل اتریوم بر این باور است که آینده از آن پروتکل اثبات سهام است، اما هنوز مانند پروژه اتریوم برای تحقق آن آماده نیست.

با گذشت زمان، واجد شرایط بودن برای عضویت در شبکه بطور کامل آزاد خواهد شد و تنها بر اساس دارایی‌های لیبرای هرکس، به آن امکان عضویت و حق رای داده می‌شود.

تیم لیبرا بر این باور است که پروتکل اثبات انجام کار (PoW)، با عمکلرد پایین و مصرف انرژی بالایی همراه است که آنها به این دلایل آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

مانند بایننس کوین، برنامه‌های منظمی برای سوزاندن سکه‌های خود دارند

بلاک چین هایی که برنامه‌هایی برای سوزندان توکن‌های خود به صورت منظم داشتند، در سال گذشته بسیار تاثیرگذار بودند و رشد چشمگیری را تجربه کردند.

بایننس، به عنوان صرافی پیشتاز ارزهای دیجیتال، توکن BNB را ایجاد کرد تا کاربران با استفاده از آن بتوانند کارمزد تراکنش‌هایی که در صرافی انجام می‌دهند را با درصدی تخفیف پرداخت کنند. این صرافی از ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود بخشی از سود حاصل از خود را که با توکن BNB پرداخت شده به صورت منظم بسوزاند.‌

لیبرا نیز برنامه تقریبا مشابهی با بایننس دارد. هدف لیبرا از سوزاندن سکه‌هایش، افزایش دادن ارزش آن نیست. مانند استیبل کوین‌های با پشتوانه‌ای مانند تتر، توکن‌های لیبرا ایجاد شده و با یک برنامه منظم بخشی از آنها سوزانده می‌شود.

مانند Coda، کاربران مجبور نیستند کل تاریخچه تراکنش‌ها را نگه دارند

پروتکل کمتر شناخته شده‌ای به نام کودا (Coda)، یکی از اولین پروتکل‌هایی بود که در آن فقط لازم بود کاربران اطلاعات آخرین بلوک را نگه دارند. با وجود این پروتکل، کاربران به راحتی می‌توانستند آخرین بلوک را از تلفن همراه هوشمند خود بررسی کنند تا مطمئن شوند با دفتر کل توزیع شده معتبری تعامل دارند.

بطور مشابه، در لیبرا نیز تاریخچه تمام تراکنش‌ها ممکن است بیشتر از مقداری شود که بتوان آن را با استفاده از یک سرور شخصی پردازش کرد. تاییدکنندگان تراکنش‌ها می‌توانند تاریخچه تراکنش‌هایی را که برای پردازش و تایید تراکنش‌های جدید مورد نیاز نیست، حذف کنند.

مانند ایاس، هنوز همه کارهای لازم را انجام نداده است

ایاس بدون رویکرد مدیریتی‌ای که در ابتدا برای خود تعریف کرده بود، کار خودش را شروع کرد. بطور مشابه لیبرا نیز وعده غیرمتمرکز شدن را داده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اعضای خود را مجبور به انجام چنین کاری کند.

تیم رویایی

وایت پیپر لیبرا توسط ۵۳ نفر نوشته شده است. اگرچه مدیران ارشد فیس بوک از جمله مارک زاکربرگ، مدیر عامل آن و دیوید مارکوس مدیر ارشد بلاک چین آن، در جمع نویسندگان این وایت پیپر قرار ندارند، اما تیمی که این وایت پیپر را نوشته یکی از رویایی‌ترین تیم‌ها در تاریخ پروژه‌های بلاک چینی است.

نویسندگان این وایت پیپر که از نقاط مختلفی برای نوشتن آن دور هم جمع شده‌اند، از دانشجویان برجسته دانشگاه استنفورد، استادان علوم کامپیوتر و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی هستند.

اسامی برخی از آن‌ها در ادامه ذکر شده است:

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

کریستین کاتالینی

او که از اساتید برجسته دانشگاه MIT است، جزء اولین افرادی بود که به مطالعه اقتصاد مرتبط با ارزهای دیجیتال پرداخت. کاتالینی از نویسندگان اصلی نشریات دانشگاه هاروارد و سایر نشریات معتبر است.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

بن مورر

مورر یکی از مهندسین اصلی فیس بوک است که فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنگی ملون است. بن به همراه دستیارش سرویس reCAPTCHA را ساختند که گوگل در سال ۲۰۰۹ آن را خرید. او سرپرست تیمی است که زبان برنامه‌نویسی Move را طراحی کرده‌اند.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

جورج دنزیس

او که یکی از مهندسین متخصص در حوزه حریم خصوصی و رمزنگاری است، سابقه ساختن Chainspace و پروتکل Coconut را که پروژه لیبرا مبتنی بر آن است را دارد. او در حال حاضر به عنوان محقق در فیس‌بوک کار می‌کند.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

فرانسیس گاریلو

یک متخصص در زمینه زبان ماشین و هوش مصنوعی است که سابقه کار در شرکت‌های بزرگی همچون Swisscom و Skymind.ai را دارد.

پروژه لیبرا؛ هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال فیس بوک بدانید

رامنیک آرورا

آرورا به عنوان یک تحلیلگر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در پروژه لیبرا فعالیت می‌‌کند. سابقه فعالیت‌های او در امور مالی است و فارغ‌التحصیل التحصیل کارشناسی ارشد کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است.

چالش لیبرا با دولت‌ها

لیبرا قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کند اما پس از معرفی این پروژه، موج شدیدی از نگرانی درباره بی‌ثباتی نظام مالی جهان از سوی مقامات قانون‌گذار سراسر جهان، مخصوصا آمریکا و اتحادیه اروپا، باعث توقف اجرای پروژه تا مدتی نامعلوم شد. ترس از موانع قانون‌گذاری موجب شد تا غول‌های بزرگی همچون پی‌پل، مسترکارت، ویزا کارت و ای‌بی از انجمن لیبرا خارج شوند.

نگرانی در مورد لیبرا تا جایی پیش رفت که وزیر خزانه‌داری آمریکا و وزرای اقتصاد آلمان و فرانسه رسما اعلام کردند که در این مقطع و تا شفاف نشدن فعالیت‌های لیبرا، اجازه فعالیت به این پروژه را نمی‌دهند. همچنین مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک چندی پیش در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا حاضر شد و به نگرانی‌ها در مورد لیبرا پاسخ داد.

با این حال، شرکت فیس‌بوک همچنان در حال مذاکره با قانون‌گذاران جهان است تا بتواند اعتماد آن‌ها را جلب کند. مقامات قانون‌گذار اعلام کرده‌اند تنها در صورتی اجازه فعالیت به لیبرا را می‌دهند که خیالشان از بابت عدم پول‌شویی، عدم تضعیف ارزهای ملی و عدم تامین مالی تروریست با لیبرا راحت شود.

لیبرا اعلام کرده است که بلافاصله پس از کسب مجوز از مقامات قانون‌گذار، پروژه را اجرا خواهد کرد. اتفاقی که در زمان نگارش این مطلب هنوز رخ نداده است.

جمع‌بندی

لیبرا پروژه بزرگ شرکت فیس‌بوک است که با هدف تسهیل پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول برای مردم سراسر دنیا توسعه داده شده است.

پروژه لیبرا که با رهبری فیس‌بوک و با همکاری غول‌های فناوری و مالی جهان راه‌اندازی شده است. این پروژه بر خلاف پروژه‌های دیگر مبتنی بر بلاک چین تا حد زیادی متمرکز است اما از نظر کارآمدی بسیار جالب به نظر می‌رسد.

هرچند منتقدانی زیادی اعتقاد دارند که پروژه لیبرا راه به جایی نمی‌برد اما با وجود شرکت‌های معتبر بزرگ در این پروژه به عنوان سرمایه‌گذار و یک مجموعه طلایی از افراد متخصص و برجسته به عنوان تیم آن، به نظر می‌رسد شانس این پروژه برای موفقیت زیاد باشد.

اگر پروژه انقلابی ارز دیجیتال فیس‌بوک از چالش‌های قانون‌گذاری پیشروی خود با موفقیت عبور کند، می‌تواند آغازگر تحول گسترده نظام مالی دنیا باشد.

تمام اخبار مربوط به پروژه لیبرا را می‌توانید از طریق برچسب لیبرا در سایت ارزدیجیتال دنبال کنید.

 

منبع: ارز دیجیتال



:: برچسب‌ها: لیبرا , ارز لیبرا ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

وقتی صحبت از ارز دیجیتال به میان می‌آید، ذخیره سازی خوب از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. دنیای کریپتو بسیار خطرناک است و سوءاستفاده‌گران در همه جا حاضرند و تدابیر زیادی برای سرقت از حساب کاربران اندیشیده‌اند؛ لذا پی‌ ریزی کردن راهی برای حفاظت از کوین‌ها باید مهم‌ترین اولویت شما باشد.

 
 

گزینه‌های قابل دسترس زیادی در اختیار شماست و هر کدام از آنها از میزان امنیت و کارآمدی منحصر به فردی در معاملات برخوردارند. به احتمال زیاد تازه واردها خود را مشغول صرافی‌ها می‌کنند.

این پلتفرم‌ها، با اولین مراجعه، امکانات بسیاری در حوزه ارز دیجیتال ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند تا دارایی خود را در کیف پول آنلاین ذخیره کنند؛ اما در واقع کاربر کنترل کوین‌هایش را در دست ندارد. اگر صرافی هک و یا از دسترس خارج شود، ممکن است کاربران قادر به بازیابی حسابشان نباشند.

این امکان وجود دارد که کاربران نیازی به انتقال ارز خود به بیرون از صرافی نبینند، مهارت لازم برای انجام آن را نداشته باشند و یا حتی راه حل‌های کنترل امن‌تر را بلد نباشند. با این وجود باید این موضوع را همیشه در ذهن خود داشته باشند که امکان از دست رفتن دارایی آنها وجود دارد.

ایده به دست گرفتن شخصی کنترل ارز دیجیتال بسیار جسورانه به نظر می‌رسد و از دیدگاه امنیتی، کیف پول‌ سخت افزاری (Hardware Wallet) بی‌همتا است. در این مقاله ما ماهیت کیف پول سخت افزاری ، نحوه عملکرد و این که چرا بهتر است شما از این کیف پول‌ها استفاده کنید را شرح می‌دهیم.

کلید خصوصی چیست؟

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

کلید خصوصی، پاسپورت شما برای ورود به محیط اکوسیستم یا زیست بوم یک ارز دیجیتال است که از جهات بسیاری، شبیه به یک کلید واقعی است؛ با داشتن اطلاعات آن شما می‌توانید حساب خود را باز کرده و دارایی خود را خرج کنید.

اگر شخصی به کلید شما دسترسی پیدا کند، قادر به سرقت ارز دیجیتال شما خواهد بود. اگر اطلاعات کلید را گم کنید، قابلیت دسترسی به کوین‌هایتان را نخواهید داشت – دکمه “رمز عبور خود را فرامش کرده‌ام” در محیط غیر متمرکز مثل ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بانکی هم برای لغو کردن انتقالات و معاوضات جعلی وجود ندارد.

تمامی توضیحات بالا به منزله این هستند که کلیدهای خصوصی باید پنهان و امن نگهداری شوند و از ارزش والایی برای کاربران ارز دیجیتال برخودارند. دور از انتظار نیست که هکرها و کلاهبرداران بی‌وقفه در تلاش برای ربودن آنها، با به کارگیری تکنیک‌های فیشینگ یا بدافزارها برای جدا کردن کاربران از کوین‌هایشان هستند.

لزوم حفظ کلیدتان امری بدیهی است؛ کلیدها رشته‌هایی از اعداد و حروف هستند که می‌توان آنها را روی کاغذ نوشت و یا درون یک صندوق آن را نگهداری کرد.

استفاده از کلیدها برای انتقال دارایی از حساب است؛ هر چند که لازم است تا بر روی دستگاهی مورد استفاده قرار بگیرند که گواهی برای تایید صلاحیت خرج کوین‌ها تولید می‌کند.

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌هایی هستند که صورت تخصصی برای ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و ارز دیجیتال طراحی شده‌اند.

آنها امن‌تر از کیف پول کامپیوترهای شخصی و یا گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند و اصولا دلیل این امر، عدم توانایی اتصال به اینترنت این دستگاه‌ها در هر نقطه است.

این امکانات به میزان قابل توجهی روزنه تهاجم گروه‌های سوء استفاده‌گر را کوچک می‌کند و این بدان معناست که آنها قادر به مداخله کردن در دستگاه از راه دور نخواهند بود.

یک کیف پول سخت افزاری خوب این اطمینان را که کلیدها هرگز دستگاه را ترک نخواهند کرد، حاصل می‌کند. این کلیدها در بخش ویژه‌ای از دستگاه نگهداری می‌شوند که مانع حذف آنها از سیستم می‌شود.

از آنجایی که کیف پول‌های سخت افزاری همواره آفلاین هستند، باید از آنها در کنار یک ماشین دیگر استفاده کرد. به دلیل نحوه ساخت آنها، حتی با اتصال به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند آلوده هم، خطر افشای کلید خصوصی وجود نخواهد داشت. با این اتصال، کاربر می‌تواند میزان دارایی خود ببیند و یا مبادله کند.

به محض اینکه کاربر یک مبادله انجام می‌دهد، این عمل به کیف پول سخت افزاری فرستاده می‌شود. توجه داشته باشید که مبادله هنوز به صورت کامل انجام نشده و نیاز به نوعی تایید امضایی توسط کلید خصوصی در دستگاه خواهد داشت.

کاربران صحت میزان مبلغ و آدرس را در پیام سخت افزار دستگاه تایید کرده و سپس تایید امضا شده و به نرم افزار بازگردانده می‌شود که بعد از آن به شبکه ارز دیجیتال منتشر خواهد شد.

چرا بهتر است از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم؟

تا‌کنون به خرید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اکس برای ذخیره سازی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود فکر کرده اید؟

کیف پول‌هایی که کلیدهای خصوصی را در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند ذخیره می‌کنند، حساب کاربر را در گستره وسیعی از حملات، به شکلی آسیب‌پذیر رها می‌کنند. بدافزارها توانایی شناسایی فعالیت‌های مربوط به کریپتو بر روی این دستگاه‌ها را داشته و حساب کاربران را تخلیه می‌کنند.

یک کیف پول سخت افزاری همانند خزانه‌ای غیر قابل نفوذ، با روزنه‌ای بسیار کوچک است. تصور کنید که در سوی دیگر از این روزنه، یک اِلف جادوی رمزنگاری به کار می‌برد تا مبادله‌ای را تایید کند.

اِلف هیچگاه خزانه را ترک نخواهد کرد. دری وجود ندارد و از روزنه هم نمی‌تواند رد بشود. تنها کاری که قادر به انجامش خواهد بود، دریافت مبادلات و به بیرون هل دادن آنها از روزنه است.

حتی اگر فردی کیف پول سخت افزاری شما را در اختیار بگیرد، شما از محافظت فزاینده‌ای در قالب یک کد PIN نیز برخوردارید. دستگاه‌ها معمولا در صورت وارد کردن ترکیب اشتباه به تعداد دفعات مشخص، ریسِت می‌شوند.

دارایی حساب‌هایی که به صورت فعال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند – یعنی آنهایی که خرج نمی‌شوند، تبدیل به سهام نمی‌شوند، قرض داده نمی‌شوند یا تبادل نمی‌شوند – بهتر است به صورت آفلاین ذخیره سازی شوند یا در اصطلاح ذخیره سازی سرد شوند.

یک کیف پول سخت افزاری روش‌های مختلفی برای دستیابی به این موضوع را برای کاربران، حتی برای افراد با دانش فنی محدود، فراهم می‌کند.

باید کیف پول‌های سخت افزاری را در صورت گم شدن، ربوده شدن و یا از بین رفتن، بک آپ یا بازیابی کرد. در هنگام شناسایی کاربر با پیام ضبط کردن عبارت سید (Seed) خود مواجه می‌شود که شامل لیستی از کلمات است که برای بازیابی حساب بر روی یک دستگاه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عبارت سید، امکان استفاده و خرج کردن کوین‌ها را در اختیار هر فردی قرار می‌دهد. پس بهتر است با این موضوع به عنوان یک شیء ارزشمند برخورد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که کاربران این رمزها و حروف امنیتی را بر روی کاغذ بنویسند و یا بر روی فلز حک کنند و در مکانی شخصی و امن از آنها نگهداری کنند.

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری کلید خصوصی ارز دیجیتال امنیت ذخیره اطلاعات لجر

کیف پول سخت افزاری همانند سایر روش‌های ذخیره سازی روش‌های مبادلاتی خود را دارد و با وجود این که یکی از امن‌ترین راه‌های نگهداری کوین‌ها است، اما محدودیت‌هایی هم دارد.

کیف پول سخت افزاری در نقطه میانگینی از امنیت و کارایی قرار دارد. استفاده از کیف پول گوشی‌های هوشمند و نرم افزاری بسیار راحت است و این در حالی است که کیف پول‌ سخت افزاری بسیار دشوار عمل می‌کند (تا حدی که برای ارسال دارایی حسابتان نیاز به استفاده از دو دستگاه دارید).

کیف پول سخت افزاری هنوز هم به صورت کامل خطا ناپذیر نیست و یک تهدید فیزیکی می‌تواند کاربر را مجبور به رمزگشایی کیف پول برای مهاجم کند. همچنین حالات دیگری نیز امکان‌پذیر هستند؛ ممکن است افراد سوء استفاده‌گر ماهر با دسترسی فیزیکی به دستگاه قادر به بهره برداری از آن باشند.

با وجود تمامی این احتمالات، تا به امروز هیچ هکری قادر به یافتن کلیدهای خصوصی از دستگاه سخت افزاری در سناریوهای دنیای واقعی نشده است.

هر زمان که یک نقطه ضعف گزارش می‌شود، تولید کنندگان سریع آن را بر طرف می‌کنند و این بدین معنی است که وجود نقاط ضعف، چیزی غیرمتعارف نیست و محققان حملاتی را بر ضد محبوب‌ترین کیف پول‌های مورد استفاده نیز آشکار کرده‌اند.

همچنین، حملات به موجودی، می‌توانند در آسیب زدن به امنیت دستگاه کیف پول سخت افزاری مؤثر باشند. این امر زمانی به وقوع می‌پیوندد که کاربر سوء استفاده‌گر کیف پولی را قبل از رسیدن آن به کاربر اصلی، به دست می‌آورد. از آن به بعد قادر به فعالیت کردن بر روی کیف پول و تضعیف امنیت آن خواهد بود و پس از این که کاربر کوین‌ها را واریز کرد، می‌تواند از دارایی حساب داخل آن بدزدد.

یکی دیگر از محدودیت‌ها این است که کیف پول سخت افزاری توسط شما مدیریت می‌شود. بسیاری از افراد این امر را که شخص ثالثی مسئولیت مدیریت داراییشان را بر عهده ندارد را یک منفعت می‌شمارند؛ اما این همچنین به این معناست که اگر چیزی اشتباه پیش برود راه چاره‌ای وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری در مقایسه با مزیت‌هایش بسیار ناچیز هستند. به محض حذف کردن راهکارهای ذخیره سازی، هماهنگ‌سازی امنیت کیف پول سخت افزاری با سایر روش‌ها بسیار دشوار خواهد شد.

به سادگی می‌توان گفت که جایگزینی برای ذخیره سازی سرد وجود ندارد، ذخیره سازی که به کمک آن بخش عظیمی از خطر مدیریت شخصی حساب را می‌توان از بین برد.

در حالی که به دنبال مزایای کیف پول سخت افزاری می‌رویم، لازم است تا از طرفی کاربران طی یک پروسه خودآموز، گستره‌ای از گزینه‌های موجود و در دسترسشان را بشناسند.

تعداد بسیاری از این نوع دستگاه‌ها در بازار موجود هستند و هر کدامشان قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارا هستند، ارزهای دیجیتال مختلفی را پشتیبانی می‌کنند و شیوه‌های فراگیری مختص به خود را دارند. نظر شما چیست؟ آیا کیف پول سخت افزاری برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی مناسب است؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید!

 

منبع: میهن بلاکچین

 

بیشتر بخوانید:

  1. غول‌های فناوری در دنیای بلاک چین: مقایسه‌ی آی‌بی‌ام، مایکروسافت، اپل، گوگل و سایر شرکت‌ها
  2. How to Trade Crypto On Binance
  3. تعریف تله خرسی و گاوی ارزهای دیجیتال؛ تله ها و تاثیراتشان
  4. کیف پول سخت افزاری چیست؟

 



:: برچسب‌ها: ارز دیجیتال , کیف پول , کیف پول سخت افزاری , بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

https://www.facebook.com/rabexio/

https://twitter.com/Rabex1

https://linkedin.com/company/rabex

https://www.instagram.com/rabexio/

https://vk.com/rabexio

https://www.reddit.com/user/Rabexio

https://www.tumblr.com/blog/rabexio

 

https://www.scoop.it/u/rabex-bitcoin

https://flipboard.com/@Rabexio

https://justpaste.it/u/rabex

https://www.diigo.com/profile/rabexio

https://www.pearltrees.com/rabex

https://www.instapaper.com/p/rabex

https://www.producthunt.com/posts/rabex

https://mix.com/rabex

https://www.smore.com/u/rabexbitcoin

http://www.folkd.com/user/rabexio

 

https://rabexio.blogspot.com/

https://rabexio.wordpress.com/

https://rabex.hatenablog.com/

http://rabex.mystrikingly.com/

http://rabex.eklablog.com/

https://rabex.edublogs.org/

https://rabex-75.webself.net/

 

https://rabex.persianblog.ir/

https://rabex.tebyan.net/

https://rabex.blogsky.com

http://rabex.blog.ir/

http://rabex.parsiblog.com/

www.rabex.LoxBlog.Com

http://rabex..com/

http://rabex.avablog.ir/

http://rabex.niloblog.com/

http://rabex.blogfa.com/

 

https://sites.google.com/view/rabexio

https://rabex.weebly.com/

https://rabex.webs.com/

http://rabex.zohosites.com/

http://rabex.wikidot.com/

https://rabex.yolasite.com/

https://rabex.jimdofree.com

https://5e5a499896b55.site123.me/

https://rabex.webnode.com

http://rabex.simpsite.nl/

 

https://medium.com/@rabex

https://www.quora.com/profile/Rabex

https://ask.fm/rabexio

https://virgool.io/@rabex

 

https://www.gofundme.com/f/rabex

https://disqus.com/by/rabexio/

https://about.me/rabex

https://www.crunchbase.com/organization/rabex

https://angel.co/rabex



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

 

تب استخراج بیت کوین این روزها بسیار داغ است. نوپا بودن صنعت ماینینگ و شکل جدید درآمدزایی آن باعث شده است تا هر کسی مشتاق باشد که درباره چگونگی انجام این فعالیت بداند. در ادامه با آموزش کامل استخراج بیت کوین همراه باشید.

استخراج بیت کوین چیست؟

 

اولین سوالی که برای افراد تازه‌کار مطرح می‌شود، این است که دقیقاً با استخراج بیت کوین چه عملی صورت می‌گیرد که سودآوری دارد. برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا بیت کوین را خوب بشناسید و با نحوه کار آن آشنا شوید.

اما اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم، بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. غیرمتمرکز بودن یعنی این‌که هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست و هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند آن را کنترل کند. هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی از آن شود.

به عبارت دیگر کنترل بیت کوین به دست کاربران آن است، نه یک یا چند شخص خاص.

علت این که امیدواری به آینده بیت کوین زیاد است، همین مسئله غیرمتمرکز بودن است. شبکه بیت کوین برای فعالیت فقط به مردم و کاربرانش وابسته است، نه هیچ کس دیگری.

حالا که بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، پس چه کسی تراکنش‌های آن را تأیید می‌کند یا امنیت آن را حفظ می‌کند؟ درست حدس زدید: افرادی داوطلب به نام «استخراج‌کننده» یا همان «ماینر».

البته استخراج‌کنندگان این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند. آن‌ها دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند و شبکه بیت کوین در ازای حفظ امنیت شبکه به آن‌ها پاداش می‌دهد.

آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگماینر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

افراد ماینر با دستگاه‌های استخراج خود کمک می‌کنند تا شبکه بیت کوین امن بماند و تراکنش‌های بیت کوین انجام شود. در این عملیات، دستگاه‌های ماینر باید طی یک فرایند پیچیده، بر سر حل معادلات ریاضی با یکدیگر مسابقه بدهند و به محض اینکه یک ماینر به جواب برسد، بیت کوین تولیدشده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. لازم به تأکید است که امنیت بیت کوین با همین قدرت پردازشی که ماینرها در اختیار شبکه قرار می‌دهند، تأمین می‌شود.

از نظر فنی فرایند ماینینگ بسیار پیچیده است و آنچه گفته شد، فقط خلاصه‌ای ساده‌شده برای درک ابتدایی بود.

ماینرها علاوه بر تأیید تراکنش‌ها باعث می‌شوند که واحدهای بیت کوین به صورت توزیع شده تولید شوند. بر خلاف پول‌های دیگر که بانک‌ها آن‌ها را صادر می‌کنند، در بیت کوین همه می‌توانند در صدور پول (واحدهای بیت کوین) مشارکت کنند.

استخراج بیت کوین نیازمند داشتن دستگاه‌های قدرتمند و برق است.

به منظور حفظ ثبات شبکه و این‌که همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، در بیت کوین معیاری به نام «سختی استخراج» هم وجود دارد. بلاک‌های بیت کوین هر ده دقیقه یکبار تولید می‌شوند. اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بیت کوین استخراج کنند. به همین دلیل سختی استخراج افزایش می‌یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد. از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می‌یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم.

همچنین هر چهار سال یکبار طی رویدادی به نام «هاوینگ» (halving)، میزان بیت کوین‌های تولیدشده به شکل ناگهانی نصف می‌شود و این باعث می‌شود که کمیابی بیت کوین افزایش یابد.

تعداد بیت کوین‌هایی هم که استخراج می‌شوند، محدود به ۲۱ میلیون واحد است و پس از آن دیگر بیت کوینی تولید نخواهد شد.

در حال حاضر هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شود که پس از هاوینگ بعدی در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) به ۶.۲۵ کاهش می‌یابد. تاکنون بیش از ۱۸ میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش‌بینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به مقاله «فرایند استخراج بیت کوین چگونه است؟» مراجعه کنید.

فراموش نکنید که برای آغاز استخراج بیت کوین، نیاز به دانستن مفاهیم تئوری ماینینگ ندارید و توضیحاتی که داده شد بیشتر برای کمک به درک شما از ماینینگ بود.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج

آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگحداقل‌ها برای شروع استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت کوین نیاز به تهیه یک سری تجهیزات و ملزومات است. تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌توانند متفاوت باشند. مثلا تجهیزاتی که یک فارم (مزرعه) بزرگ با چند صد دستگاه نیاز دارد با تجهیزات مورد نیاز برای یک ماینر کوچک با چند دستگاه قطعا متفاوت است. اما طبق یک قاعده کلی برای انجام استخراج بیت کوین قطعا به موارد زیر نیاز است:

  1. دستگاه استخراج مخصوص (ASIC)
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت (ADSL یا TD-LTE کفایت می‌کند)
  4. برق و کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
  5. خنک‌کننده (کولر یا فن)

دستگاه استخراج مخصوص

در ماه‌های اولیه معرفی بیت کوین، استخراج آن عمدتا با CPU یا همان پردازنده‌‌ها انجام می‌گرفت و کامپیوترهای خانگی معمولی هم می‌توانستند به استخراج سودآور بیت کوین بپردازند. اما با گسترش شبکه بیت کوین و ماینرهای آن، امروزه استخراج به‌صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ ای‌سیک (ASIC) امکان پذیر است. استخراج بیت کوین با کامپیوترهای معمولی یا موبایل سودآوری ندارد.

کیف پول بیت کوین

به عنوان ماینر به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارید که درآمدتان را دریافت و ذخیره کنید. نرم افزارهای کیف پول کاملا رایگان هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در کامپیوتر تا تلفن همراه نصب کرد.

اینترنت

برای ماینینگ بیت کوین نیاز به اینترنت هم دارید. سرعت و حجم اینترنت خیلی مهم نیست بلکه پایداری و قطع و وصل نشدن آن از اهمیت برخوردار است. اینترنت‌های ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

برق و تجهیزات برقی مناسب

مهمترین موضوع در ماینینگ بیت کوین، برق است. دستگاه‌های استخراج برق زیادی مصرف می‌کنند و حتما باید برق و تجهیزات برقی مناسب داشته باشید تا بتوانید هم از نظر قانونی و هم از نظر ایمنی فعالیت خود را ادامه دهید. طبق قوانین ایران، استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای استخراج ممنوع است. در ادامه بیشتر در مورد قوانین ماینینگ توضیح داده‌ایم.

به ارزدیجیتال بپیوندید

خنک‌کننده

دستگاه‌های ماینینگ علاوه بر سر و صدای زیاد، به شدت داغ می‌کنند و باید چاره‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود. برای افزایش طول عمر و کارایی دستگاه، داشتن تجهیزات خنک‌کننده بسیار مهم است.

تهیه دستگاه‌ استخراج بیت کوین

دستگاه ماینر

با گسترش شبکه بیت کوین، استخراج آن با کامپیوتر های معمولی اصلا به صرفه نیست. برای استخراج به صرفه بیت کوین به دستگاه تخصصی که با عنوان ای‌سیک (ASIC) شناخته می‌شوند، نیاز خواهید داشت.

دستگاه‌های استخراج بیت کوین مثل گوشی‌های موبایل در طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. هر مدل از جنبه‌های زیر ممکن است با مدل دیگر متفاوت باشد:

  • برند و مدل: شرکت سازنده دستگاه و مدل آن. مثال: Bitmain Antminer S9
  • قدرت پردازش: قدرت پردازش دستگاه استخراج که بر حسب تراهش بر ثانیه (TH/S) نمایش می‌دهند. مثال: 14TH/S – یعنی این دستگاه 14 تراهش قدرت دارد
  • مصرف برق: میزان برق مصرفی دستگاه برحسب وات. مثل 1400W

دستگاه‌های استخراج معمولا ابتدا توسط تولیدکننده با قیمت پایین‌تر پیش‌فروش می‌شوند و بعد در بازار پخش می‌گردند. به جز سایت‌های رسمی تولیدکنندگان، دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سایت‌های مختلفی از جمله آمازون و ای بی هم به فروش می‌رسند. البته به دلیل تحریم های ایران، خرید مستقیم دستگاه های استخراج از این سایت‌ها دشوار است و به ناچار باید از واسطه‌ها کمک بگیرید.

نکاتی برای خرید دستگاه استخراج مناسب

به طور کلی مهمترین عواملی که برای خرید دستگاه های استخراج بیت کوین باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

قدرت دستگاه: دستگاه استخراج بیت کوین مورد نظر شما چند هش در ثانیه تولید می‌کند؟ هش بیشتر برابر است با قدرت بیشتر.

مصرف برق: مصرف برق یک دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به طور مستقیم بر سوددهی تاثیرگذار است.

قیمت: این عامل هم نسبت به سرمایه شما باید مورد توجه قرار گرفته شود. زمان بازگشت سرمایه به طور مستقیم با قیمت دستگاه گره خورده است.

دستگاه‌های استخراج به تعداد محدود و در فواصل زمانی مختلف تولید می‌گردند لذا در زمان خرید به جزئیات مدل دستگاه دقت کنید تا در محاسبه سود دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال دستگاه استخراج انت ماینر S9 بیت کوین مدل‌های مختلفی دارد و مدل‌های سال 2016 تا 2018 آن در بازار موجود است. بدیهی ست که مدل‌های 2018 آن قدرتمندتر هستند.

این روزها مشاهده می‌شود که افراد سودجو دستگاه‌های از رده خارج شده را با قیمت‌های بالا به افراد ناآگاه می‌فروشند. به همین دلیل حتما در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهید.

دستگاه استخراج را فقط بر اساس قیمت یا فقط قدرت تهیه نکنید. بهترین دستگاه ASIC، کارآمدترین آن است. پربازده‌ترین دستگاه‌ استخراج دستگاهی است که قدرت هش بیشتر و مصرف برق کمتری دارد و به طور کلی زمان بازگشت سرمایه آن سریع‌تر است.

همچنین برخی از دستگاه‌های ماینینگ سودآوری بالایی را نمایش می‌دهند اما بسیار بی‌کیفیت هستند و طول عمر پایینی دارند. همیشه سعی کنید دستگاه‌هایی را در تهیه کنید که به صورت انبوه استفاده می‌شوند و امتحان خود را پس داده‌اند.

حتما پیش از خرید یک دستگاه‌ استخراج، تحقیقات کاملی انجام دهید و از افراد آگاه مشورت بخواهید. بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال، محل خوبی برای پرسیدن سوالات مربوط به ماینینگ است.

آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگاهمیت زمان بازگشت سرمایه و صنعتی‌بودن یک ماینر در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین

همانطور که گفتیم دستگاه‌های استخراج بیت کوین در انواع و اقسام مدل‌ها در بازار موجود هستند. شما می‌توانید از بخش ماینرها در سایت ارزدیجیتال، لیست و جزئیات این دستگاه‌ها را مشاهده فرمایید.

ورود به بخش ماینرها

در اینجا ۴ مورد از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در سال ۲۰۱۹ را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که معیار اصلی برای معرفی این دستگاه‌ها، کاربرد به صورت انبوه است، نه صرفا قدرت.

دستگاه انت ماینر اس ۹ جی (Bitmain Antminer S9j)

Bitmain Antminer S9jBitmain Antminer S9j
  • قدرت: 14TH/S
  • مصرف برق: 1350W

این ماینر با وجود این‌که مدت‌های زیادی از عرضه‌اش می‌گذرد، هنوز یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین در جهان است. Antminer S9 که توسط شرکت بیت مین تولید شده، قدرت حدود ۱۴ تراهش و مصرف انرژی ۱۳۵۰ وات دارد. از سال ۲۰۱۶ تاکنون شرکت بیت مین مدل‌های گوناگونی را از آن به بازار عرضه کرده است. مدل J این دستگاه یعنی Antminer S9j این روزها به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه واتس‌ماینر ام ۱۰ (Whatsminer M10)

Whatsminer M10Whatsminer M10
  • قدرت: 33TH/S
  • مصرف برق: 2100W

دستگاه‌های واتس‌ماینر با قدرت بالا و قیمت پایین خود هر ماینری را وسوسه می‌کنند. دستگاه M3X تا چندی پیش یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های ماینینگ (مخصوصا در بین ایرانی‌ها) بود اما در حال حاضر با توجه به مصرف برق و سختی شبکه بسیار بالا، تا حد زیادی سوآوری خود را از دست داده است. مدل M10 با ۳۳ تراهش بر ثانیه قدرت، مشکل M3X در بحث مصرف انرژی بالا را ندارد زیرا برای چنین قدرتی مصرف برق 2100W عیب نیست. مدل S این دستگاه یعنی M10S هم با ۵۵ تراهش عرضه شده است. ماینر Whatsminer M10 با قیمت بین ۱,۱۰۰ تا ۱,۷۰۰ دلار در بازارهای جهانی قابل خریداری است.

دستگاه انت ماینر اس ۱۷ (Antminer S17)

Antminer S17Bitmain Antminer S17
  • قدرت: 53TH/S
  • مصرف برق: 2800W

انت ماینرهای اس ۱۷ و تی ۱۷ در حال حاضر پرچمدارهای شرکت بیت مین هستند که با قدرت هش فوق‌العاده بالا و مصرف برق مناسب نسبت به قدرت، بازگشت سرمایه خیلی سریعی دارند. ماینرها بیشتر توجهشان به مدل اس ۱۷ جلب شده است. مدل‌های مختلفی برای دستگاه‌های S17 عرضه شده که قدرتشان بین ۵۳ تا ۷۳ تراهش متغیر است. به عنوان نمونه مدل S17 حدود ۵۳ تراهش توان پردازشی دارد، در حالی که قدرت مدل S17 پلاس به ۷۳ تراهش می‌رسد. مدل دیگر از این دستگاه‌ها، مدل e است که ۶۳ تراهش توان دارد.

دستگاه Ebang Ebit E11++

دستگاه Ebang Ebit E11++دستگاه Ebang Ebit E11++
  • قدرت: 44TH/S
  • مصرف برق: 2000W

دستگاه Ebit E11+ از شرکت ای‌بنگ در اکتبر 2018 عرضه شد و با قدرت هش فوق‌العاده بالای ۳۷ تراهش توجهات زیادی را به خود جلب کرد. مدل جدید این دستگاه یعنی Ebit E11++ با قدرت هش ۴۴ تراهش و مصرف برق حدود 2000W بدون اغراق یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج حال حاضر برای بیت کوین است. قیمت ای‌بیت ای‌ 11 پلاس پلاس در سایت رسمی شرکت ای‌بنگ حدود ۲,۰۰۰ دلار است.

آیا می‌توانم با دستگاه استخراج بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کنم؟

اغلب دستگاه‌های استخراج ای‌سیک از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کنند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌توانید با دستگاه‌های استخراجی که الگوریتم SHA-256 را استخراج می‌کنند، بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را ماین کنید.

توجه داشته باشید که استخراج فقط یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 همزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.

بررسی سودآوری ماینینگ

سودآوری استخراجهر کدام از اضلاع این مثلث تغییر کند، سودآوری ماینینگ هم تغییر می‌کند

شما می‌توانید از بخش ماشین حساب استخراج سایت ارزدیجیتال، نسبت به قدرت دستگاه خود، میزان برق مصرفی دستگاه و تعرفه برق سود خود را محاسبه کنید. حتما مطمئن شوید که هزینه‌های برق را به درستی حساب می‌کنید چون سود و ضرر واقعی در این کار به مصرف برق خیلی بستگی دارد.

به طور مثال، قیمت برق صنعتی کیلوواتی حدود ۱۰۰ تومان است و قیمت برق خانگی حدود ۳۰۰ تومان. به عنوان نمونه دستگاه S9 حدود ۱۴ تراهش قدرت دارد و مصرف برق آن هم حدود ۱۳۵۰ وات است. بر همین اساس به راحتی می‌توان در ماشین حساب ماینینگ سودآوری این دستگاه را حساب کرد. حالا طبق گیف زیر سودآوری یک دستگاه S9 را محاسبه کنیم:

آموزش استخراج بیت کوین + معرفی بهترین دستگاه‌های ماینینگ

موارد بسیار زیادی در سودآوری ماینینگ دخیل هستند که مهمترینشان عبارتند از:

سختی استخراج

سختی استخراج پارامتری است که در شبکه بیت کوین تعبیه شده تا بلاک‌های بیت کوین هر ده دقیقه یکبار ساخته شوند نه زودتر. به عبارت دیگر برای این‌که ماینرها نتوانند به یکباره با قدرت زیاد سخت افزارهای خود نتوانند باعث تولید سریع بیت کوین‌ها و بلاک‌های جدید شوند، هر چقدر که قدرت ماینرها بیشتر شود، سختی آن بیشتر می‌شود. بنابراین اگر قیمت بیت کوین پایین باشد، سختی شبکه می‌تواند سودآوری را به شدت کاهش دهد.

قیمت و هزینه‌های برق

تعرفه برق به شدت در سودآوری ماینینگ تاثیرگذار است. به همین دلیل باید به خوبی هزینه‌های برق مصرفی را محاسبه کنید تا بتوانید بازگشت سرمایه خود را بسنجید. قیمت برق بالا اگر با سختی استخراج و قیمت پایین بیت کوین همراه شود، ضرر جبران ناپذیری به ماینرها می‌رساند.

قیمت بیت کوین

قیمت لحظه‌ای بیت کوین هم یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سودآوری ماینینگ است. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۸ که قیمت بیت کوین به ۳,۲۰۰ دلار رسیده بود، بسیاری از ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کردند چون استخراج حتی هزینه برقشان را هم تامین نمی‌کرد.

شروع استخراج با پیوستن به استخر استخراج

پس از تهیه دستگاه و انتخاب کیف پول بیت کوین، به مهمترین قسمت آموزش یعنی پیوستن به استخر استخراج و شروع کار می‌رسیم. برای استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری باید به یک استخر استخراج بپیوندید.

استخر استخراج محل مجازی است که استخراج‌کنندگان در آن قدرت پردازش خود را با هم جمع می‌کنند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می کنند. در این روش هر ماینر یا استخراج کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد.

بدون پیوستن به استخر استخراج شانس شما برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود و فقط فارم های استخراج بزرگ به صورت مستقل کار می‌کنند. مشهورترین استخرهای استخراج بیت کوین را در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید:

استخرهای استخراج بیت کوینحجم استخراج در استخرهای استخراج معتبر

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و آشنایی با چند مورد از بهترین استخرهای استخراج، به مقاله «بهترین استخرهای استخراج بیت کوین در سال 2019» مراجعه فرمایید.

برای شروع کار استخراج، باید یکی از استخرهای استخراج بیت کوین را انتخاب کنید و با مراجعه به سایت رسمی آن تنظیمات مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه خود را دریافت کنید.

دستگاه‌های ماینر مخصوصا مدل‌های جدید آن دارای رابط کاربری ساده هستند که هر کسی می‌تواند خیلی سریع آن‌ها به استخر استخراج متصل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج به بخش «سخت‌افزار استخراج» مراجعه فرمایید.

استخراج بیت کوین بدون خرید دستگاه؟

از نظر تئوری امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر معمولی یا لپ تاپ وجود دارد اما اگر قصد کسب درآمد دارید آن را فراموش کنید.

راه‌ دیگر برای استخراج بیت کوین بدون تهیه دستگاه، استخراج ابری است.

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری

کلود ماینینگ (Cloud mining) یا همان استخراج ابری به آن دسته از خدمات و شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت پردازش سخت‌افزارشان را به شما می‌فروشند و کارهای مربوط به استخراج و نگه‌داری تجهیزات را انجام می‌دهند.

در واقع کلود ماینینگ بدان معناست که شما بدون خریداری تجهیزات سخت‌افزاری گران‌قیمت، از راه دور و به‌صورت ابری اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال می‌کنید. با این کار تنها چیزی که نیاز دارید فقط یک رایانه یا گوشی موبایل خواهد بود تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کرده و سودتان را مشاهده کنید.

مزایای استخراج ابری:

  • بدون نیاز به مکان برای استخراج
  • بدون هزینه برق اضافی
  • بدون نیاز به تجهیزات
  • مشکلات خنک کردن تجهیزات وجود ندارد.
  • به تامین و تنظیم کنندگان تجهیزات نیاز نخواهید داشت.

معایب استخراج ابری:

  • ریسک کلاهبرداری
  • استخراج غیرشفاف
  • سود پایین‌تر – اپراتورها باید هزینه های خود را تامین کنند.
  • نوسانات قیمت که ممکن است باعث کم شدن سود یا توقف فعالیت شود.
  • عدم کنترل و انعطاف پذیری

برخی از شرکت‌های فعال در زمینه کلود ماینینگ، و نه همه آنها، یا بر اساس مدل‌های کاری ناسالمی کار می‌کنند و یا تنها به دنبال خالی کردن جیب شما هستند. منظور از مدل‌های ناسالم این است که در پایان یا پولتان را از دست می‌دهید یا سود شما کمتر از هنگامی خواهد بود که به‌صورت مستقیم در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید.

در استخراج ابری به دلیل عدم شفافیت بالا، خطر کلاهبرداری زیادی است، به این معنی که با پول شما هیچ‌گونه استخراجی انجام نمی‌شود بلکه فقط آرام آرام مقدار کمی بیت کوین به شما می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استخراج ابری و آشنایی با معتبرترین سایت‌های استخراج ابری به پست این پست مراجعه کنید: استخراج ابری (Cloud mining) چیست؟/ معرفی سایت‌های کلود ماینینگ

وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در ایران

ماینینگ بیت کوین

به‌روزترین اخبار قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و استخراج در ایران را از این لینک مطالعه کنید.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بدون مجوز غیر مجاز اعلام شده است.

استخراج به‌‌صرفه‌ی بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراج به‌نام ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. تا پیش از تیر ماه 98، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده که قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

در 22 تیر 98، گمرک ایران اطلاعیه‌ به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند. در این ردیف گمرکی عمدتاً دستگاه‌های کارت‌خوان، پین‌پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی قرار می‌گیرند.

با این حال در 31 تیر 98، معاون گمرک ایران گفت که گمرک فقط ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست. طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است.

بنابراین استخراج در ایران یک صنعت بوده و قانونی است اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت دریافت کرد، در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد.

 



:: برچسب‌ها: ماینر , رابکس , استخراج ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۲۴ مارس (۵ فروردین)

تحلیل تکنیکال هفتگی ارزهای دیجیتال ۲۴ مارس (۵ فروردین)

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین، اتریوم، ریپل، بیت کوین کش، بیت‌ کوین اس وی، لایت کوین، ایاس، بایننس کوین و تزوس برای امروز (۵ فروردین) را در ادامه می‌خوانید:

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در ۲۰ مارس از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۶,۸۳۵ دلار به سمت پایین چرخید. از این تاریخ به بعد قیمت در نزدیکی این مقاومت بالاسری در حال تحکیم جای پای خود است. این نشانه‌ی مثبتی است چرا که نشان می‌دهد خریداران برای بستن موقعیت‌های خود در بازار عجله ندارند.

تحلیل تکنیکال هفتگی بیت کوین 24 مارس (5 فروردین)

ورود قیمت به فاز تحکیم در زیر مقاومت‌های کلیدی احتمال شکسته شدن آن را افزایش می‌دهد، بنابراین انتظار داریم که خریداران قیمت را به بالای این میانگین متحرک هدایت کنند. با تثبیت قیمت در بالای خط EMA20، می‌توان انتظار رشد آن تا میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) را داشت.

بنابراین پیشنهاد ورود به معاملات خرید با تثبیت قیمت در بالای EMA20 و قرار دادن حد ضرر در ۵,۶۰۰ دلار صادر خواهد شد. برخلاف تصور اگر قیمت از این میانگین متحرک به سمت پایین بچرخد، ریزشی تا ۵,۶۶۰ دلار امکان‌پذیر خواهد بود. در زیر این سطح نیز حمایت بعدی در ۵,۰۰۰ دلار قرار دارد.

  • مقاومت‌ها: ۶,۸۳۵ – میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (در زمان نگارش این مطلب در ۸,۴۳۶.۳۶)
  • حمایت‌ها: ۵,۶۰۰ – ۵,۰۰۰

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت اتریوم

قیمت اتریوم بین دو حد بالا و پایین ۱۱۷.۰۹۰ و ۱۵۵.۶۱۲ دلار در حال معامله شدن است. جهش قیمت از حمایت ۱۱۷.۰۹۰ دلاری می‌تواند آن را تا ۱۵۵.۶۱۲ دلار هدایت کند. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) نیز در نزدیکی این سطح مقاومتی واقع شده است بنابراین انتظار داریم با رسیدن قیمت به این سطح، فروشندگان با قدرت از آن دفاع کنند.

تحلیل تکنیکال هفتگی اتریوم 24 مارس (5 فروردین)

اگر نتواند از ۱۵۵ دلار عبور کند، تا مدتی بین ۱۱۷ دلار تا ۱۵۵ دلار شاهد نوسان خواهیم بود. در مقابل اگر خریداران موفق به بالا بردن قیمت از ۱۵۵.۶۱۲ دلار شوند، انتظار رشد قیمت تا میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) در ۲۰۸.۹۰ دلار را خواهیم داشت.

بنابراین معامله‌گران با تثبیت قیمت در بالای ۱۵۵.۶۱۲ دلار می‌توانند وارد معاملات خریدی با حد ضرر ۱۱۷ دلاری شوند. با شکست قیمت به زیر این سطح نیز حمایت بعدی ۱۰۰ دلار خواهد بود.

  • مقاومت‌ها: ۱۵۵.۶۱۲ – ۲۰۸.۹۰
  • حمایت‌ها: ۱۱۷.۰۹۰ – ۱۰۰

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ریپل

قیمت ریپل در ۲۰ مارس از سطح ۰.۱۷۵۹۵ دلار به سمت پایین چرخید. در وضعیت فعلی خریداران در تلاش برای حفظ قیمت در بالای حمایت ۰.۱۴۵۰ دلار هستند. اگر خریداران موفق به حفظ قیمت در بالای این سطح شوند، بار دیگر انتظار رشد قیمت به بالای ۰.۱۷۵۹۵ دلار را خواهیم داشت.

تحلیل تکنیکال هفتگی ریپل 24 مارس (5 فروردین)

با تثبیت قیمت در بالای ۰.۱۷۴۶۸ دلار، قیمت می‌تواند تا سطح ۰.۲۳۵۳۲ دلار و در بالای آن تا ۰.۲۵۰ دلار یک جهش را تجربه کند. حد ضرر معاملات را نیز می‌توان در ۰.۱۴۰ دلار قرار داد. برخلاف تحلیل اگر قیمت از ۰.۱۷۴۶۸ دلار به سمت پایین چرخش کند، ریزش قیمت تا ۰.۱۴۵ دلار امکان‌پذیر خواهد بود. شکست در زیر این سطح نیز به نفع فروشندگان خواهد بود.

  • مقاومت‌ها: ۰.۱۷۴۶۸ -۰.۲۳۵۳۲ – ۰.۲۵۰
  • حمایت‌ها: ۰.۱۴۰

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت بیت‌ کوین کش

قیمت بیت کوین کش در تلاش برای شکست به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۲۳۶ دلار است. نشانه‌ای مثبت در قیمت این است که خریداران همچنان در بازار حضور دارند و انتظار داریم که برای شکست به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) و سقف کانال نزولی (محدوده آبی در تصویر) تلاش دیگری را آغاز کنند.

تحلیل تکنیکال هفتگی بیت کوین کش 24 مارس (5 فروردین)

با وقوع این حرکت، انتظار معکوس شدن روند را خواهیم داشت. در بالای کانال، صعود قیمت تا میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) در ۳۳۲ دلار و در بالای آن تا ۴۰۰ دلار امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابراین خریداران با شکست و تثبیت قیمت در بالای کانال و قرار دادن حد ضرر در سطح ۱۹۶ دلار می‌توانند وارد معاملات خرید شوند. برخلاف تصور اگر خریداران موفق به حفظ قیمت در بالای کانال نشوند، قیمت ممکن است بار دیگر تا ۱۹۰ دلار و در زیر آن تا ۱۶۶ دلار ریزش داشته باشد.

  • مقاومت‌ها: ۲۳۶ – ۳۳۲ – ۴۰۰
  • حمایت‌ها: ۱۹۶ – ۱۹۰ – ۱۶۶

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت بیت‌ کوین اس‌وی

قیمت بیت کوین اس وی در سه روز گذشته در تلاش برای صعود در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) بوده است. با توجه به حضور خریداران در بازار، احتمال نفوذ قیمت به این میانگین متحرک وجود دارد.

تحلیل تکنیکال هفتگی بیت کوین اس وی 24 مارس (5 فروردین)

با شکست و تثبیت قیمت در بالای این میانگین متحرک احتمال حرکت قیمت تا میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) در ۲۴۲ دلار وجود خواهد داشت. در بالای این سطح نیز سناریوی صعود می‌تواند تا سطح ۳۲۶.۸ دلار کشیده شود.

بنابراین پیشنهاد به معاملات خرید با شکست و تثبیت قیمت در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) و قرار دادن حد ضرر در ۱۴۶ دلار، صادر خواهد شد. شکست در زیر ۱۴۶ دلار تأثیری منفی بر روی قیمت خواهد گذاشت و می‌تواند آن را تا ۱۲۰ دلار و در زیر آن تا ۱۰۰ دلار به پایین بکشد.

  • مقاومت‌ها: میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (در زمان نگارش تحلیل ۱۷۱.۵۲۹ دلار) – ۳۲۶.۸ – ۲۴۲
  • حمایت‌ها: ۱۴۶ – ۱۲۰ – ۱۰۰

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت لایت‌ کوین

قیمت لایت کوین در ۲۰ مارس از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) به سمت پایین چرخیده است، هرچند که خریداران در حمایت ۳۴.۶۰۰۱ دلاری به بازار وارد شدند و این نشانه‌ی مثبتی است چراکه ممکن است بار دیگر برای بالا بردن قیمت از کانال نزولی تلاشی را آغاز کنند.

تحلیل تکنیکال هفتگی لایت کوین 24 مارس (5 فروردین)

اگر خریداران موفق عمل کنند، قیمت می‌تواند تا میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) حرکت کند که به عنوان مقاومت محسوب می‌شود. اگر این مقاومت شکسته شود، سطح بعدی مدنظر ۸۰ دلار خواهد بود.

برخلاف تصور اگر قیمت از سقف کانال نزولی چرخش کند و به زیر ۳۳ دلار برود، برتری با فروشندگان خواهد بود. حد ضرر معاملات را نیز می‌توان در این سطح تنظیم کرد.

  • مقاومت‌ها: میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (در زمان نگارش تحلیل ۶۰.۴۰۵۱ دلار) – ۸۰
  • حمایت‌ها: ۳۴.۶۰۰۱ – ۳۳

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ایاس

قیمت ایاس در سه روز گذشته بین دو حد بالا و پایین ۲.۱۶۲۴ و ۲.۴۰۰۱ دلار در حال معامله شدن بوده است. با این حال، خریداران در بردن قیمت به بالای این ناحیه موفق نبوده‌اند.

تحلیل تکنیکال هفتگی ایاس 24 مارس (5 فروردین)

اگر خریداران در بالا بردن قیمت از این ناحیه و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) موفق باشند، مسیر قیمت برای رسیدن به میانگین متحرک ساده‌ی ۵۰ روزه (MA ۵۰- خط قرمز در تصویر) در ۳.۶ دلار هموار خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد به خرید با تثبیت قیمت در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) و قرار دادن حد ضرر در ۱.۸۵ دلار فعال خواهد شد. دیدگاه صعود قیمت در صورت چرخش آن از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) و نفوذ آن به زیر ۱.۸۵ دلار منتفی خواهد شد.

  • مقاومت‌ها: ۲.۴۰۰۱ – میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (در زمان نگارش تحلیل ۲.۵۷۴۲ دلار) – ۳.۶
  • حمایت‌ها: ۲.۱۶۲۴ – ۱.۸۵

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت بایننس کوین

خریداران در تلاش برای حفظ قیمت توکن بایننس در بالای سطح ۱۲.۱۱۱۱ دلار هستند که اگر موفق عمل کنند، امکان دیده شدن دوباره‌ی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۱۳.۵۹ دلار امکان‌پذیر خواهد بود. با شکست این میانگین متحرک به سمت بالا، قیمت می‌تواند تا خط روند نزولی در ۱۷ دلار رشد داشته باشد.

تحلیل تکنیکال هفتگی بایننس کوین 24 مارس (5 فروردین)

با توجه به اینکه نسبت سود به زیان در معاملات قابل توجه به نظر نمی‌رسد، پیشنهاد به ورود به معاملات داده نمی‌شود. دیدگاه صعود قیمت با چرخش آن از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) منتفی خواهد شد و قیمت می‌تواند تا ۱۰ دلار نیز ریزش داشته باشد.

  • مقاومت‌ها: ۱۲.۱۱۱۱ – ۱۳.۵۹ – ۱۷
  • حمایت‌ها: ۱۰

تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت تزوس

الگوی کلاسیک مثلث صعودی در قیمت تزوس مشاهده می‌شود. قیمت در ۲۰ مارس از سطح ۱.۹۵۵ دلار به سمت پایین چرخیده و در ضلع پایین این مثلث حمایت شده است. این موضوع اشاره به افزایش معاملات خرید در هر ریزش قیمتی دارد.

تحلیل تکنیکال هفتگی تزوس 24 مارس (5 فروردین)

اگر خریداران موفق به بالا بردن قیمت از سطح ۱.۹۵۵ دلار شوند، این الگوی صعودی با هدف ۲.۹۰۰۴ دلار فعال خواهد شد. بنابراین با تثبیت قیمت در بالای این سطح، پیشنهاد ورود به معاملات خرید با حد ضرر ۱.۴۰ دلار فعال خواهد شد.

برخلاف تصور اگر قیمت بار دیگر از ۱.۹۵۵ دلار به پایین بچرخد، به حرکت خود درون مثلث صعودی ادامه خواهد داد. با حرکت قیمت به زیر خط روند، برتری با فروشندگان خواهد بود.

  • مقاومت‌ها: ۱.۹۵۵ – ۲.۹۰۰۴
  • حمایت‌ها: خط روند ضلع پایین مثلث (خط زرد رنگ تصویر)

منبع : سایت ارز دیجیتال



:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 فروردين 1399 | نظرات ()