نوشته شده توسط : محسن

اتریوم کلاسیک (ETC) چیست ؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم ارز دیجیتال توزیع شده مبتنی بر بلاکچین است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. قراردادهای هوشمند، برنامه‌های دیجیتالی مستقلی هستند که قادرند خودشان را بر اساس برنامه‌ای که برایشان نوشته شده اجرا کنند. 

قراردادهای هوشمند، پروتکل‌های کامپیوتری برای ایجاد و بهبود قراردادها هستند. این نوع قرار دادها امکان ایجاد تراکنش‌های معتبر را بدون هیچ واسطی فراهم می‌کند. تراکنش‌هایی که قابل پیگیری و غیرقابل برگشت هستند. اصطلاح قرارداد هوشمند اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط Nick Szabo استفاده شد.

قراردادهای هوشمند می‌توانند بدون نیاز به هیچ فرد یا نهاد خاصی اجرا و اعمال شود. بنابراین امنیت این نوع قراردها بیشتر و هزینه آن‌ها کمتر خواهد بود. البته باید گفت که مواردی همچون خطای انسانی (در هنگام نگارش کدهای قرارداد) وهزینه بالای نگارش آن توسط برنامه‌نویس‌ها از بزرگترین معایب قراردادهای هوشمند است. برخی از انواع ارز دیجیتال پیاده‌سازی‌هایی را برای قراردادهای هوشمند ارائه کرده‌اند، مانند اتریوم (منبع: ویکیپدیا).

اتریوم کلاسیک با ارائه یک مدل حکومتی غیرمتمرکز، اجرای چنین قراردادهای هوشمندی را تسهیل می‌کند. امکان هیچ گونه دخالت بیرونی، نظارت، دستکاری یا سانسوری در چنین برنامه‌های هوشمندی و در بستر اتریوم کلاسیک وجود ندارد.

اتریوم و اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک فورک از اتریوم است. در ابتدا تنها یک اتریوم وجود داشت. اما در سال ۲۰۱۶ یک فورک از آن به وجود آمد. فورک جدید اتریوم، و قبلی اتریوم کلاسیک نام گرفت. این فورک به دنبال هک شدن اتریوم در ژوئن سال 2016 اتفاق افتاد، زمانی که 50 میلیون دلار سرمایه به سرقت رفت.

این فورک با هدف برگرداندن وجوه دزدیده شده به صاحبان اصلی آنها، بر اساس تاریخچه یا سوابق حساب‌ها قبل از رخ دادن هک انجام شد.

با این کار، تراکنش‌هایی که هکرها انجام داده بودند باطل شد. از آن موقع دو نسخه از اتریوم به طور همزمان وجود دارد. نسخه جدیدتر اتریوم یا Ethereum نام گرفت، و نام نسخه قدیمی‌تر نیز به اتریوم کلاسیک یا Ethereum Classic تغییر کرد.

برخی از سوالات متدوال درباره اتریوم کلاسیک ؟

خرید اتریوم کلاسیک در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس در حال حاضر از ارز اتریوم کلاسیک و بیش از ۶۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. شما نه تنها می‌تواند خرید اتریوم کلاسیک خود را در رابکس انجام دهید بلکه فروش اتریوم کلاسیک نیز در رابکس ممکن است.

آیا خرید اتریوم کلاسیک بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش اتریوم کلاسیک، مانند خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود. به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

پیوست |‌ فورک چیست ؟

بلاکچین‌ها مدام در حال تغییر و توسعه هستند. اینگونه نیست که یک بلاکچین در یک زمان ایجاد شود و دیگر تغییر نکند. این تکنولوژی با ماجراهای غیرقابل پیش‌بینی زیادی مواجه می‌شود و با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین بلاکچین‌ها مدام در حال رشد هستند. اما اینگونه نیست که کسی یا مرکزی بتواند با اختیار خود این تغییرها و توسعه‌ها را اعمال کند. در بلاکچین همه جیز بر پایه اجماع است.

البته اینگونه نیست که همیشه موضوعات امنیتی مطرح باشند. گاهی اوقات برخی از تغییرات با هدف بهبود شبکه و اضافه کردن کاربردهایی به آن انجام می‌شود. برای اعمال هرگونه تغییری، از اصلاح امنیتی گرفته تا اضافه کردن یک عملکرد به سیستم، به رای همه‌ی افراد در این سیستم غیرمتمرکز نیاز است. 

زمانی که قرار می‌شود یک تغییر در شبکه و پروتکل آن به وجود آید، توسعه‌دهندگان آن معمولا تاریخی را تعیین کرده و به اعضا زمان می‌دهند تا درباره موضوع بحث و مشورت کنند و در نهایت نظر خود را اعلام کنند. وقتی که زمان اعمال تغییر فرا برسد، بلاک‌چین وارد فرایندی می‌شود که آن را فورک کردن می‌نامند. فورک دو نوع دارد، سافت فورک (Soft Fork) و هارد فورک (Hard Fork).

سافت فورک

سافت فورک به تغییری در پروتکل گفته می‌شود که بازگشت‌پذیر است. در این گونه فورک معمولا نیازی به دو شاخه شدن بلاک‌ چین نیست. چرا که در این نوع تغییرات معمولا ویژگی‌های ظاهری و یا عملکردی بلاکچین تغییر می‌کند و ساختار سیستم بدون تغییر باقی می‌ماند. با اجرا شدن قوانین جدید، همان زنجیره قبلی که از قبل وجود داشت به کار خود ادامه می‌دهد و استخراج کنندگان و ماینرها می‌توانند خود را با تغییرات جدید تطبیق دهند.

هارد فورک

بر خلاف سافت فورک‌ها که زنجیره بلاکچینی را تقسیم نمی‌کنند، هارد فورک‌ها زمانی که اتفاق بیافتند ویژگی‌های جدیدی را به بلاک‌ چین قبلی اضافه می‌کنند. برای مثال، سایز هر بلاک بیت کوین، یک مگابایت است. حال اگر بخواهیم این سایز بلاک را تغییر دهیم، به یک هارد فورک نیاز است. به طور دقیق‌تر، در یک سافت فورک، بلاک‌های قبلی همچنان با یکدیگر سازگار باقی می‌مانند؛ اما در هارد فورک، بلاکهای قبلی نامعتبر شده و به این ترتیب یک بلاکچین کاملا جدید شکل می‌گیرد.

البته باید گفت که با وجود آنکه بلاکچین جدید کاملا با قبلی متفاوت است، اما همچنان می‌تواند از سابقه تراکنش‌های بلاک‌ چین قبلی و قدیمی استفاده کند. در واقع اگر کاربری در بلاکچین اصلی (قدیم‌تر) ارز دیجیتالی داشت، حالا صاحب دقیقا همان مقدار ارز دیجیتال در بلاک‌ چین جدید خواهد بود.

اتریوم کلاسیک یک مثال خوب از هارد فورک است. در سال ۲۰۱۶ بلاکچین اتریوم به دو زنجیره متفاوت تقسیم شد. این هارد فورک پس از هک یکی از اپلیکشین‌های ایجاد شده به نام DAO بر بستر اتریوم رخ داد. از آنجایی که اعضای مجموعه بر سر سرنوشت آینده بلاک‌ چین پس از این اتفاق، مشخص نبود، تصمیم بر آن شد تا یک هارد فورک انجام بگیرد و دو زنجیره بلاکچینی جدید به نامهای اتریوم و اتریوم کلاسیک ایجاد شود. اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) همان زنجیره بلاکچین اولی است که به کار خود ادامه می‌دهد و اتریوم (Ethereum) زنجیره‌ای است که بعدا ایجاد شده است.



:: برچسب‌ها: اتریوم کلاسیک , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

بایننس کوین (bnb) چیست ؟

بایننس کوین (Binance Coin)، با نماد BNB توکن بومی صرافی بایننس است. این ارز دیجیتال بر روی شبکه بلاکچین اتریوم (blockchain Ethereum)‌ و با استاندارد ERC 20 ایجاد شده است. حداکثر BNBهایی که می‌تواند وجود داشته باشد به ۲۰۰ میلیون BNB محدود شده است. در حال حاضر از عرضه BNB دو سال می‌گذرد.

وظیفه بایننس کوین، تسهیل عملیات در صرافی بایننس و اکوسیستم آن است. این ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌ها در صرافی بایننس، و اعمال تخفیف برای این هزینه‌ها در صورت استفاده از بایننس کوین استفاده می‌شود. هزینه‌هایی مانند هزینه تبدیل ارزها به یکدیگر. در واقع، اگر در صرافی بایننس انتخاب کنید که هزینه عملیات خود را (مانند تبدیل ارزها به یکدیگر) با استفاده از بایننس کوین بپردازید، به شما تخفیف داده می‌شود و این تخفیف با استفاده از ارز بایننس کوین محاسبه و اعمال می‌شود.

کاربردهای بایننس کوین

یک: پرداخت هزینه‌های صرافی و بهره بردن از تخفیف

فلسفه پشت بایننس کوین به بیت کوین بسیار شبیه است. در سال اول عرضه BNB، اگر شخصی انتخاب می‌کرد که هزینه عملیات خود را در این صرافی از BNBهای خود بپردازد. از ۵۰ درصد تخفیف بهره‌مند می‌شد. این مقدار تخفیف در هر سال نصف می‌شود (مانند پاداش استخراج‌کنندگان در شبکه بیت کوین). در نتیجه در سال دوم میزان تحفیف به ۲۵ درصد تغییر می‌کند. در سال‌های بعدی نیز این میزان تخفیف به ۱۲.۵، ۶.۲۵ و … خواهد رسید.

دو: شرکت در عرضه اولیه‌ها (ICO)

کوین‌های مختلف در صرافی بایننس در زمان‌های مختلف عرضه می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای BNB آن است که با استفاده از این ارز می‌توانید در این عرضه اولیه‌ها شرکت کنید. و مثلا در ارزی که قرار است در آینده در بایننس لیست شود سرمایه‌گذاری کنید. علاوه بر این امکان تبدیل این ارز به بسیاری از ارزهای دیگر نیز وجود دارد.

این ارز دیجیتال حمایت سایر شرکت‌ها را نیز به دست آورده. شرکت‌هایی مانند آپ لایو (Uplive)، نخستین برنامه برتر پخش مستقیم ویدیوی زنده مستقیم آسیا.

آپ لایو یا Uplive یک اپلیکیشن یا برنامه گوشی همراه است که نمایش‌های زنده را پخش می‌کند. این برنامه بیش از 20 میلیون کاربر دارد. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ درآمد آپ لایو حدود 100 میلیون دلار بوده است. آپ لایو خودش تصمیم گرفته تا ارز دیجیتال خود را به نام Gifto راه اندازی کند.

سوزاندن BNBها برای حفظ ارزش بایننس کوین

باینسس یک برنامه دیگر نیز برای خرید مجدد BNBها دارد. این پلتفرم قصد دارد تا با استفاده از ۲۰ درصد سودش شروع به خرید مجدد BNBها (و در واقع سوختن یا از بین بردن آن‌ها) بکند و این کار را تا زمانی که حداکثر ۵۰ درصد از BNBها یا 100 میلیون BNB باقی بماند ادامه دهد. با این کار تنها ۱۰۰ میلیون BNB در چرخه وجود خواهد داشت، موضوعی که ارزش این ارز را در طول زمان حفظ خواهد کرد.

اواسط آپریل – 2018 بود که Binance اعلام کرد 2،220،314 توکن BNB (تقریبا 30 میلیون دلار) را سوزانده است.

تاریخچه بایننس

بایننس کوین به صورت یک عرضه اولیه (ICO) در ژانویه سال 2017 به بازار عرضه شد. ده درصد یا یا 20 میلیون توکن BNB به سرمایه گذاران فرشته (angel investors)، مقدار  40٪ یا 80 میلیون توکن به تیم موسس بایننس کون و 50٪ باقیمانده یا 100 میلیون توکن از طریق فرآیند ICO به شرکت کنندگان مختلف عرضه شد.

سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) سرمایه‌گذاری است که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند. بر خلاف یک شریک، سرمایه‌گذار فرشته به ندرت در مدیریت شرکت دخالت می‌کند. پس از اینکه سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده به نتیجه رسید و یک کسب‌وکار شکل گرفت، نوبت به مرحله دوم سرمایه‌گذاری می‌رسد. در این مرحله سرمایه‌گذاران فرشته وارد کسب‌وکار می‌شوند. میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها اغلب به ۱ تا ۲ میلیون دلار می‌رسد و سرمایه‌ها بیشتر شخصی می‌باشد (منبع: ویکیپدیا).

تقریبا نیمی از سرمایه جمع آوری شده صرف بازاریابی و ساخت برند بایننس شده است. حدود یک سوم نیز برای ساخت پلتفرم بایننس و زیرساخت‌های آن مورد استفاده قرار گرفته.

کاربردهای قابل توجه بایننس کوین

پرداخت هزینه‌های شبکه، تحفیف و شرکت در ICOها و حفظ ارزش BNB در طول زمان

1. شما می توانید از BNB برای پرداخت هرگونه هزینه در پلتفرم Binance استفاده کنید (مانند هزینه تبدیل ارزها به یکدیگر). وقتی از BNB برای پرداخت هزینه استفاده کنید، از تخفیف قابل توجهی بهره‌مند خواهید شد:

سال اول: 50٪
سال دوم: 25٪
سال سوم: 12.5٪
سال چهارم: 6.75٪
سال 5: بدون تخفیف

حفظ ارزش BNB در طول زمان

سوختن BNBها ...
هر سه ماه، بایننس بر اساس حجم مبادله خود مقداری از BNBهایش را می‌سوزاند تا اینکه 50٪ از کل BNB بیشتر باقی نماند. اینگونه ارزش این ارز در طول زمان حفظ خواهد شد.

برخی از سوالات متدوال درباره بایننس کوین ؟

خرید بایننس کوین در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس در حال حاضر از ارز بایننس کوین و بیش از ۶۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. شما نه تنها می‌تواند خرید بایننس کوین خود را در رابکس انجام دهید بلکه فروش بایننس کوین نیز در رابکس ممکن است.

آیا خرید بایننس کوین بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش بایننس کوین، مانند خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود. به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.



:: برچسب‌ها: بایننس کوین , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

چین لینک ( Chainlink ) چیست ؟

شبکه چینلینک (chain link) و توکن بومی آن به نام Link، متعلق به پیام رسان معروف لاین (Line) می‌باشد. لاین از اولین شرکت‌های معاملات عمومی است که بلاکچین اختصاصی و ارز بومی خود را دارد. لاین، بلاکچین و ارز link خود را از طریق یک شرکت تابع جدید مستقر در سنگاپور به نام LINE Tech Plus PTE راه اندازی کرده است. هدف این شبکه غیرمتمرکز فراهم کردن اطلاعات (اوراکل یا oracles) مورد نیاز و مربوط به قراردادهای هوشمند است.

تمامی قراردادهای هوشمند برای متصل شدن به دنیای واقعی به یک واسط امن نیازمندند. پروژه چین لینک ادعا دارد که می‌تواند نقش این واسط امن، میان قراردادهای هوشمند و دنیای واقعی را ایفا کند. بنابراین قراردادهای هوشمند می‌توانند خودشان از شبکه چینلینک استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات معتبر و قابل اطمینان (برای مثال ورودی‌ها و APIها) مورد نیاز خود را داشته باشند. این قراردادها هزینه استفاده از شبکه چینلینک را با استفاده از توکن بومی آن یعنی Link پرداخت می‌کنند.

چین لینک چگونه کار می‌کند؟

چینلینک: قراردادهای هوشمند خود را به APIها و پرداخت‌ها متصل کنید …

چین لینک قراردادهای هوشمند را به ورودی‌ها و خروجی‌های مورد نیاز آن متصل می‌کند.
ساخت یک قرارداد هوشمند واقعا ارزشمند و کارا، نیاز به آن دارد که آن قرارداد از چندین ورودی معتبر استفاده کند تا عملکرد آن بهبود یابد. علاوه بر این نیاز است تا چندین خروجی داشته باشد تا بتواند بر روی محیط بیرونی خود تاثیر بگذارد (برای مثال یک پرداخت را برای کامل شدن قرار داد انجام دهد).


قراردادهای هوشمند از محیط خارجی (دنیای واقعی) یک سری اطلاعات دریافت می‌کنند، و در آخر یک سری خروجی به آن می‌دهند. اما موضوعی که هست آن است که قرارداها نمی‌توانند این ارتباط با محیط را به طور مستقیم خودشان داشته باشند. بنابراین، برای اتصال به داده‌های دنیای واقعی، به یک واسط امن نیاز است. اینجا است که نقش یک واسط امن بسیار پررنگ می‌شود. چرا که تمامی ورودی‌های قراردادها (و خروجی آن‌ها) از طریق همین واسطه خواهد بود.



 

مشکل: قراردادهای هوشمند به تنهایی نمی‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

وقتی توسعه دهندگان قرارداد هوشمند خود را عملیاتی می‌کنند، با مشکل اتصال به دنیای واقعی روبرو می‌شوند. قرارداد هوشمند آنها قادر به ارتباط با منابع خارجی با اهمیت، مانند API ها نیستند. البته عدم امکان اتصال به محیط خارجی در تمامی قراردادهای هوشمند وجود دارد. و دلیل آن این است که بلاکچین‌ها نمی‌توانند به اطلاعاتی که خارج از شبکه آن‌ها است دسترسی داشته باشند.



 

اوراکل‌های متمرکز نمی‌توانند واسط خوبی میان قراردادهای هوشمند و دنیای واقعی باشند.

اتصال قراردادهای هوشمند به ورودی‌ها از طریق یک گره تنها، همان مشکلی را ایجاد می‌کند که خود قراردادهای هوشمند از آن دوری می‌کنند. با یک گره اوراکل تنها، میزان اعتبار قرارداد هوشمند شما نیز فقط به اندازه یک گره خواهد بود. در واقع با استفاده از یک گره، جریان ورودی و خروجی قراردادهای هوشمند غیر متمرکز می‌شود.



 

راه حل: یک شبکه اوراکل غیر متمرکز

شبکه اوراکل غیرمتمرکز چینلینک، همان امنیتی که خود قراردادهای هوشمند به دنبال آن هستند را تضمین می‌کند. با اجازه دادن به چندین چین لینک برای بررسی صحت و اعتبار ورودی‌ها قبل از استفاده در قرارداد هوشمند، امنیت، اطمینان و اعتبار قراردادهای هوشمند حفظ می‌شود.

کاربردهای چین لینک

شبکه لینک با استفاده از یک شبکه غیر متمرکز از اوراکل‌ها (مثلا APIها)، اطلاعات به موقع و دقیق مورد نیاز قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این اطلاعات برای اجرای موثر و دقیق قراردادهای هوشمند بسیار حیاتی هستند. جرا که اطلاعات مورد نیاز در دل خود زنجیره وجود ندارد و به یک روش قابل اعتماد برای بدست آوردن آن‌ها در زنجیره نیاز است. حال قراردادهای هوشمندی که از خدمات شبکه چینلینک استفاده می‌کنند، هزینه آن را با توکن LINK پرداخت می‌کنند.

رویدادهای مهم چین لینک

سپتامبر 2017 | عرضه اولیه
نوامبر 2018 |  خرید Town Crier (پروژه‌های قراردادهای هوشمند و حریم خصوصی داده‌ها)
13 ژوئن 2019 |  اعلام همکاری گوگل و چین لینک

ویژگی های قابل توجه چین لینک

مشارکت با گوگل و یکپارچگی با اتریوم

چینلینک با بازیگران اصلی صنعت همچون گوگل و سوئیفت مشارکت دارد.
یکپارچگی با زنجیره‌های کناری اتریوم (sidechains) مانند Harmony ، Celer و Matic.

برخی از سوالات متدوال درباره تزوس ؟

خرید چین لینک در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس از بیش از 60 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. خرید چین لینک با ریال، و برعکس فروش چین لینک و تبدیل آن به ریال در رابکس ممکن است. راه دیگر تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به این ارز است. برای مثلا می‌توانید تتر یا بیت کوین خود را در صرافی بایننس به چینلینک تبدیل کنید.

آیا خرید چین لینک بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش همه‌ی ارزهای دیجیتال در حوزه‌ی سرویس‌های مالی و تکنولوژی قرار می‌گرید. برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از ارزهای دیجیتال، مانند پول‌شویی یا استفاده از کارت‌های دزدی، هویت کاربران باید کاملا برای ما احراز شود شود. به همین خاطر همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبر، حتما کاربران خود را پیش از خرید احراز هویت می‌کنند



:: برچسب‌ها: چین لینک , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

کاردانو چیست ؟

کاردانو (Cardano) اولین بلاکچین بازبینی شده در جهان است. بنیاد غیرانتفاعی کاردانو، شبکه ای از دانشگاهیان و دانشمندان دانشگاه‌های مختلف، از جمله دانشگاه ادینبورگ و انستیتوی فناوری توکیو را جمع‌آوری کرده است تا پروتکل‌های این شبکه را قبل از انتشار بررسی کند. کاردانو یک پلتفرم نسل سوم ارز دیجیتال و قراداد هوشمند است که ادعا می‌کند مشکلات بیت کوین (یک کوین نسل اولی) و اتریوم (نسل دوم) را بهبود می‌بخشد.

توسعه دهندگان، کاردانو (Cardano) را به عنوان نسل سوم بلاکچین می‌شناسند. هدف اصلی این پلتفرم بهره بردن از بهترین ویژگی‌های لایت کوین، اتریوم و بیت کوین به صروت یک جا و در یک ارز دیجیتال است. امنیت و اطمینان شبکه کاردانو از بیت کوین بیشتر است، معاملات از لایت کوین سریعتر و ارزانتر انجام می‌شود و قراردادهای هوشمند بهتر از Ethereum به مرحله اجرا درمی‌آیند. نتیجه کار یک سیستم چند سطحی، غیرمتمرکز و انعطاف پذیر خواهد بود. شبکه کاردانو یک کوین (coin) بومی هم دارد. نام این کوین آدا یا ADA می‌باشد.

نکته قابل توجه درباره ADA این است که این کوین غیرقابل استخراج است. کوین‌های غیرقابل استخراج در همان اول توسط خالق آن استخارج می‌شوند و به عموم عرضه می‌شوند.

کیف پول های کاردانو

کیف پول رسمی معرفی شده برای کاردانو در سایت آن، کیف پول «Daedalus» است. این کیف پول در حال حاضر بر روی دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس) قابل استفاده است. اما چند کیف پول دیگر هم وجود دارد که از این ارز پشتیبانی می‌کنند: کیف پول سخت افزاری لجز و ترزور و کیف پول نرم‌افزاری اتمیک.

مراحل خرید و فروش کاردانو در ایران

در حال حاضر رابکس از ارز کاردانو و بیش از 60 ارز دیگر پشتیبانی می‌کند. خرید و فروش ADA (تبدیل ریال به کاردانو و برعکس) در رابکس ممکن است. راه دیگر، تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به این ارز در صرافی‌ها است. برای مثال شما می‌توانید در صرافی بایننس تتر یا بیت کوین خود را به این ارز تبدیل کنید. (حتما به هنگام استفاده از این صرافی‌ها ملاحظات کافی را انجام دهید. برای مثال هیچگاه با آی‌پی ایران در این صرافی استفاده نکنید.)

کاردانو چگونه کار می‌کند ؟

این شبکه از دو لایه مختلف بهره می‌برد:

لایه Settlement: این لایه ساخته شده و کاملا آماده بهره‌برداری است. این لایه به کاربران امکان می‌دهد تا سکه های ADA خود را از کیف پول‌هایشان به یکدیگر انتقال دهند. درست مانند اتر در شبکه اتریوم.
لایه محاسبه (Computation): لایه محاسبات هنوز در حال توسعه است. پس از راه اندازی، این امکان را به کاربران می‌دهد تا قراردادهای هوشمند خود را ایجاد کرده و وارد آن شوند.

همین موضوع است که کاردانو را با سایر بلاکچین‌ها متفاوت می‌کند. بلاکچین‌های قبلی تنها یک لایه دارند. در حالی که کاردانو از دو لایه پشتیبانی می‌کند. ویژگی‌ای که امکانات خوبی را در اختیار کاربران آن می‌گذراد.

ویژگی‌های کاردانو

امنیت

ارز دیجیتال شبکه کاردانو با استفاده یکی از امنیتی‌ترین برنامه‌های حال حاضر به نام هسکل (Haskell) نوشته شده است. هسکل به عنوان زبان برنامه نویسی با بالاترین سطح امنتی شناخته می‌شود. به این ترتیب، آدا در مقابل حملاتی مانند دی‌داس (DDos) مصون است.

اکوسیستم قدرتمند

کاردانو از یک الگوریتم Proof of Stake خلاقانه به نام Ouroboros استفاده می‌کند. این الگوریتم همانطور که توسط تحقیقات علمی تایید شده، اولین روش واقعا امن برای کاربران می‌باشد.

پشتیبان حقوقی

برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر که در آن‌ها هویت افراد ناشناس باقی می‌ماند، کاردانو رابطه بسیار خوبی با دولت‌ها و مقامات نظارتی (بخصوص در ژاپن) دارد. 

عرضه محدود

تیم کاردانو مقدار آدا (ADA)های موجود را محدود کرده است. تنها 45 میلیارد ADA وجود خواهد داشت.

تحلیلگران به طور کلی نسبت به چشم انداز پروژه کاردانو (ADA) خوش بین هستند. رشد این ارز دیجیتال بر اساس عوامل زیر پیش‌بینی می‌شود:

– کار مستمر برای بهبود پروژه
– یک رویکرد جدی برای توسعه، جذب بهترین دانشمندان و بازرگانان
– جریان پایدار سرمایه‌گذاران
– برنامه‌ریزی برای دستیابی به ویژگی عدم تمرکز کامل سیستم
– استفاده از راه حلهای نوآورانه
– کاردانو یک پروژه بلندپروازانه است که بسیاری از موضوعات مهم صنعت رمزنگاری را برطرف می‌کند

مزایا و ویژگی های قابل توجه کاردانو

همه ویژگی‌های بیت کوین، لایت کوین و اتریوم با هم

امنیت و اطمینان در شبکه کاردانو بیشتر از شبکه بیت کوین
سرعت معاملات شبکه کاردانو بیشتر از لایت کوین
هزینه انتقال در شبکه کاردانو کمتر از لایت کوین
اجرای بهتر قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو نسبت به اتریوم

برخی از سوالات متداول درباره کاردانو

خرید کاردانو در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

در حال حاضر رابکس از بیش از 60 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کوین شکبه کاردانا یعنی آدا یا ADA نیز یکی از این ارزها است. علاوه بر خرید کاردانو، فروش کاردانو نیز در رابکس با قیمتی مناسب فراهم است.

آیا خرید کاردانو بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. درست مانند معالمه و خرید و فروش سایر ارزها این امر ممکن نیست. خرید و فروش کاردانو در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.



:: برچسب‌ها: کاردانو , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

تزوس ( Tezos )  چیست ؟

تزوس یک بلاکچین خود اصلاح کننده است که می‌تواند با ارتقاء خود تکامل یابد. ذینفعان و کاربران خود شبکه هستند که می‌توانند در مورد اصلاحات پروتکل، از جمله اصلاحات در روش رای گیری، رای دهند و در نهایت به یک توافق جمعی برسند. تزوس از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و یک بستر برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد.

تزوس یا Tezos با نماد XTZ، یک شبکه بلاکچینی است که به یک توکن دیجیتالی با نام tez یا tezie متصل شده است. تزوس مبتنی بر استخراج tez نیست. در عوض، دارندگان این توکن بخاطر مشارکت در مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake یا PoS) پاداش دریافت می‌کنند.

تزوس پس از یک شروع امیدوارکننده و ارائه موفق کوین اولیه خود (ICO)، با تاخیرها و مسائل حقوقی زیادی مواجه شد. با این حال، این ارز به دلیل مکانیسم منحصر به فرد اثبات سهام خود، توانست از بازار خرسی آن موقع ارزهای دیجیتال جان سالم به در ببرد. قیمت تیز در فاصله اکتبر 2019 و فوریه 2020 بیشتر از سه برابر افزایش یافت و به بیشترین مقدار خود رسید. از فوریه سال 2020، تزوس دوباره توجه افراد را به خود جلب کرده است.

در یک نگاه …

  1. تزوس یک شبکه بلاکچینی است که به یک توکن دیجیتالی به آن tez یا tezie لینک شده است.
  2. Tez مبتنی بر استخراج نیست و به مکانیسم اثبات سهام متکی است.
  3. تزوس ICO بسیار موفقی داشت، اما پس از آن با پرونده‌های دادرسی و کاهش قیمت‌های زیادی روبه‌رو شد.
  4. قیمت tez در اوایل سال 2020 به رکورد رسیده و منجر به تجدید نظر در مورد پتانسیل سرمایه گذاری در آینده خواهد شد.
  5. شبکه تزوس یک شبکه خود اصلاح کننده است.
  6. این کاربران خود شبکه (نه استخراج کنندگان) هستند که می‌توانند درباره قوانین و فرایندهای توسعه آن تصمیم‌گیری کنند. تصمیم‌گیری جمعی از ویژگی‌های این شبکه است.

 

درست مانند ارز بیت کوین و ارز اتریوم، تزوس نیز یک دفتر کل غیر متمرکز است که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند. مانند اتریوم، Tezos نیز برای استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده است. ظاهرا اصطلاح «Tezos»، یک لغت یونانی در زمان یونان باستان به معنای «قرارداد هوشمند» است.

البته تزوس کمی پای خود را فراتر از قراردادهای هوشمند قبلی گذاشته است. تزوس به افراد اجازه می‌دهد تا خودشان به طور مستقیم قوانین شبکه را کنترل کنند.

تفاوت تزوس با بقیه

یکی از عناصر متمایز کننده تزوس، حاکمیت آن است. اکثر بلاکچین‌ها برای تدوین گزینه‌های جدید طراحی، به تیم های توسعه و جوامع استخراج کننده متکی هستند. با این حال، تزوس تلاش می‌کند تا فرایند تصمیم‌گیری را در شبکه کاربران خود نگه دارد.رتوسعه‌دهندگان تزوس ادعا می‌کنند: «تزوس با ایجاد قوانین حاکمیتی مبتنی بر ذینفعان خود، رویکرد اساسا متفاوتی را اتخاذ کرده است. در این رویکرد، هر گونه ارتقا پروتکل باید توسط ذینفعان تایید شود.»

بنابراین در این سیستم این استخراج کنندگان نیستند که پاداش می‌گیرند. در واقع استخراج کننده‌ای وجود ندارد. این خود کاربران شبکه هستند که در فرایند توسعه اصلی شبکه مشارکت می‌کنند و در ازای آن پاداش هم می‌گیرند. در عین حال، توسعه دهندگان تزوس آگاه بودند که ویژگی‌های مهم شبکه باید مدام و با گذشت زمان بهبود یابند. آن‌ها از اثبات ریاضی برای حفظ ویژگی‌های مهم شبکه و ارتقا آن‌ها استفاده می‌کنند.

در نهایت تزوس علاوه بر این که شبکه‌ای غیر متمرکز است، مکانسیم دیگری که اجازه تصمیم‌گیری‌های جمعی را فراهم می‌کند هم دارد. به دارندگان توکن‌های Tezos اجازه داده می‌شود که در مورد روند توسعه پروتکل این شبکه رای دهند.

آینده تزوس

یکبار دیگر در فوریه 2020 نگاه‌ها به آینده تزوس مثبت شد. با رسیدن تزوس به بیشترین قیمت خود، برخی از مشکلات برطرف شده است. به ویژه آنکه تمامی کسانی که در ضرر بودند می‌توانند با فروش تزوس خود سرمایه اولیه خود را برگردانند و شاید سود هم بکنند.

مهمتر از همه این که تزوس توانست در بازار خرسی ارزهای دیجیتال زنده باقی بماند و پس از آن نیز به بالاترین قمیت‌های خود برسد. همانطوری که وارن بافت، منتقد ارزهای دیجیتال می‌‌گوید: «فقط وقتی جزر و مد از بین برود، متوجه می‌شوید که چه کسی برهنه است.» حال که جو خرسی بازار از بین رفته باید دید تزوس چه عملکردی خواهد داشت. با این حال، سرنوشت نهایی این ارز بستگی به نوآوری‌های آن در آینده دارد.

ویژگی های قابل توجه لایت کوین

امنیت

امنیت قراردادهای هوشمند این شبکه بالا است و احتمال وجود کدهای نادرست پایین است.

نقش پررنگ کاربران شبکه

الگوریتم اجماع اثبات سهام منحصر به فرد تزوس این امکان را به همه ذینفعان و کاربران شبکه می‌دهد تا در اعتبارسنجی معاملات در شبکه مشارکت داشته باشند و از این طریق پاداش بگیرند.

برخی از سوالات متدوال درباره تزوس ؟

خرید تزوس در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس در حال حاضر از بیش از 60 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. خرید تزوس با ریال، و برعکس فروش تزوس و تبدیل آن به ریال در رابکس ممکن است. راه دیگر تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به تزوس است. برای مثلا می‌توانید تتر یا بیت کوین خود را در صرافی بایننس به تزوس تبدیل کنید.

آیا خرید تزوس بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش همه‌ی ارزهای دیجیتال در حوزه‌ی سرویس‌های مالی و تکنولوژی قرار می‌گرید. برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از ارزهای دیجیتال، مانند پول‌شویی یا استفاده از کارت‌های دزدی، هویت کاربران باید کاملا برای ما احراز شود شود. به همین خاطر همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبر، حتما کاربران خود را پیش از خرید احراز هویت می‌کنند.



:: برچسب‌ها: تزوس , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

وی چین چیست ؟

وی چین (VeChain) یک پلتفرم بلاکچینی است. این پلتفرم به منظور مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای کسب و کارها طراحی شده است. به زبانی ساده، هدف ویچین ساده سازی این فرایندها و جریان اطلاعات برای زنجیره‌های تامین پیچیده است. این کا با استفاده از از فناوری دفتر کل توضیع شده (DLT یا distributed ledger technology) انجام می‌شود.

پلتفرم وی‌چین دو توکن دارد: یکی VeChain Token با نام اختصاری VET. و دیگری VeChainThor Energy با نام اختصاری VeChainThor Energy. اولی برای انتقال ارزش از طریق شبکه VeChain استفاده می‌شود. و دومی نیز به عنوان یک سوخت برای سرعت دادن به معاملات.

اما به صورت کلی، باید بگوییم که ویچین، از معتبرترین شرکت‌های بلاکچینی چین است. این پلتفرم غول‌هایی مثل PwC و دولت چین مشارکت دارد. موضوعی که باعث می‌شود افراد به آینده آن خوشبین باشند. تا پیش از این، VET بر روی بلاکچین اتریوم بالا آمده بود. اما در حال حاضر بلاکچین اختصاصی ویچین راه افتاده است. با توجه به سرعت رشد این شرکت، و همکاری آن با شرکت‌های بزرگ کشور چین، جایگاه این ارز روز به روز در دنیای ارزهای دیجیتال بالاتر می‌رود.

این مطلب در یک نگاه

  • وی‌چین یک پلتفرم بلاکچینی برای فرآیندهای تجاری و کسب و کارها است. از جمله زنجیره تامین و مدیریت چرخه محصول.
  • وی‌چین در آینده قصد دارد به یک بستر برای ICO ها و انجام معاملات بین دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا تبدیل شود.
  • وی‌جین دو توکن دارد: VeChain token یا VET و VeChain Thor Energy یا VTHO.

وی چین

در مقاله وی‌چین آمده است که هدف آن «ساخت یک پلتفرم قابل اعتماد برای کسب و کارها با هدف تسهیل جریان اطلاعات شفاف، همکاری کارآمد و انتقال ارزش سریع» در فرآیندهای تجاری است.

داده‌های زنجیره تامین برای فرآیندهای تجاری در حال حاضر به طور شفاف بین اجزای آن به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این امر بر جریان اطلاعات، که باز هم به طور شفاف برای همه قابل دسترسی نیست، تأثیر می‌گذارد.

با توجه به مقاله ویچین، فناوری blockchain می‌تواند «مشکل اطلاعات نامتقارن را از بین ببرد، و مشخص کند که هر اطلاعاتی متعلق به چه کسی است، و به آن شخص قدرت دهد». پلتفرم VeChain ادعا می‌کند که نمای 360 درجه‌ای از اطلاعات لازم در رابطه با یک محصول و فرآیندهای تجاری آن – از ذخیره سازی و حمل و نقل تا عرضه- را به ذینفعان مجاز آن ارائه می‌کند و شفافیت بیشتری را در بازار ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، از این بستر می‌توان برای ردیابی کیفیت، اصالت، دمای نگهداری و محیط حمل و نقل استفاده کرد. حتی می‌توان تحویل یک بسته دارویی را درست از کارخانه تا تحویل نهایی آن به مشتری نهایی دنبال کرد.

ویی چین برای دستیابی به این هدف، از تراشه‌های هوشمند (smart chips) یا برچسب‌ها و سنسورهای شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) استفاده می‌کند. این ابزار اطلاعات اصلی را بر روی شبکه پخش می‌کنند و در هر زمانی توسط ذینفعان مجاز آن قابل دسترس می‌باشند. استفاده از سنسورها بدین معنی است که می‌توان تمام پارامترهای مربوط به محصول را بطور مداوم کنترل کرد. این اطلاعات حتی در صورت وجود مشکلات می‌توانند به ذینفعان مربوطه ابلاغ شود. یا اگر یک بسته دارو خارج از محدوده دمای مشخص شده نگهداری شود، از تولیدکنندگان گرفته تا مشتریان از آن مطلع می‌شوند. به این ترتیب امکان بهبود خدمات و کنترل کیفیت فراهم می‌شود.

در مثال دیگر، پلتفرم VeChain می‌تواند به صاحبان کسب و کارها این امکان را دهد تا با استفاده از داده‌های خود، مذاکرات بهتری را با شرکت‌های بیمه خود داشته باشند.

تاریخچه وی چین

ویچین در سال ۲۰۱۵ توسط سانی لو (Sunny Lu)، مدیر ارشد سابق Louis Vuitton China تأسیس شد. این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های Bitse، یکی از بزرگترین شرکتهای بلاکچینی چین شروع به کار کرد.در ابتدا، توکن VEN روی بلاکچین اتریوم کار می‌کرد. ویچین در سال 2018 به بلاکچین خود منتقل شد و خود را مجددا معرفی کرد. نام بلاکچین ون، به عنوان بخشی از بازسازی برند جدید آن در سال ۲۰۱۸، به VeChainThor تغییر کرد.

اهداف پلتفرم بلاکچینی ویچین در مقاله آن شرح داده شده است. هدف اصلی، ایجاد تحول در صنعت زنجیره تامین با شفاف ساختن اطلاعات است. در آینده ، این بلاکچین آن قصد دارد تا برنامه‌های غیرمترکز شده (dApps) و سکه های اولیه (ICO) را بر روی ویچین داشته باشد.

برای این منظور، ویچین در سال‌های متمادی همکاری‌های استراتژیکی را با چندین شرکت منظور دستیابی به این هدف انجام داده است. در میان اینها، مهمترین مورد مربوط به شرکت حسابداری  PricewaterhouseCoopers  یا PwC است. این شرکت بلاکچینی با شرکت چینی Jiangsu Electronics برای استفاده از تراشه‌های سفارشی RFID در پلتفرم خود و شرکت خودروسازی رنو برای عملیات تولید خود همکاری‌هایی را توسعه داده است. ویچین همچنین شریک تکنولوژی دولت برای Gui’an، یک منطقه توسعه اقتصادی برای دولت مرکزی است.

بلاکچین وی چین

پلتفرم بلاکچینی VeChainThor، دو توکن دارد. VET و VeChain. توکن VET، ارزش یا «پول هوشمند» قراردادهای هوشمند را منتقل می‌کند. به عبارتی دیگر، معاملاتی که در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) و در بلاکچین VeCahin اتقاف میافتد، از VET استفاده خواهند کرد. این توکن برای سرمایه گذاری توسط عموم مردم در دسترس است. توکن VTHO، مخفف VeChainThor Energy است و به عنوان انرژی VeThor شناخته می‌شود. این توکن برای نیرو بخشیدن به معاملات که در VeChain انجام می‌شود استفاده می‌شود و برابر با هزینه انجام معاملات در بلاکچین آن است.

تفاوت VET و VTHO

تفاوت VET و VTHO در این است که اولی برای عموم مردم است، و دومی برای توسعه دهندگان. درست مانند مفهوم مشابهی که برای Ether در شبکه اتریوم و GAS در شبکه نئو وجود دارد، توسعه‌دهندگان در شبکه ویچین نیز برای آنکه بتوانند تراکنش و معامله‌ای را در برنامه‌های غیرمتمرکز خود انجام دهند، باید مقداری VTHO داشته باشند و هزینه آن را با این توکن پرداخت کنند. در واقع عموم افراد و کاربران این شبکه، با VTHO سر و کار ندارند. این ارز تنهای برای توسعه دهندگان است. عموم مردم برای سرمایه‌گذاری می‌توانند از همان توکن VET استفاده کنند.

تفاوت ویچین با اتریوم در این است که هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، با استفاده از یک توکن، یعنی توکن بومی آن ether انجام می‌شود. و خب ارزش و قیمت ether نوسان دارد (که نکته منفی‌ای برای توسعه‌دهندگان است. چرا که ریسک آن‌ها را بالا می‌برد). اما در شبکه ویچین، توکن مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های توسعه‌دهندگان، از توکنی که عموم مردم می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند جدا شده است. به بیانی دیگر، توسعه دهندگان باید مقدار اتر مورد نیاز برای معاملات خود را تخمین بزنند. اگر تخمین آنها نادرست باشد معامله انجام می‌شود. ویچین سعی کرده است تا این مشکل را حل کند.

در واقع، خرید و فروش وی چین (VET) برای عموم ممکن است، اما دومی تها برای توسعه دهندگان است.

کیف پول‌های وی چین

کیف پول‌های معرفی شده در سایت ویچین برای نگه‌داری این ارز به این شرح است.

کیف پول‌های رسمی: VeChainThor Wallet

کیف پول‌های دیگر:

Trust Wallet – Cobo Wallet – Atomic Wallet –  Arkane Wallet –  MySafeWallet – Guarda Wallet – Ellipal

مزایا و ویژگی های قابل توجه وی چین

زنجیره تامین کسب و کارها در بلاکچین

بلاکچین VeChainThor، به عنوان یک پلتفرم بلاکچینی عمومی پیشرو در سطح جهانی، یک ساختار جامع حاکمیت و یک الگوی اقتصادی قوی را فراهم می‌کند‌، که می تواند یک پلتفرم اکوسیستم تجاری آزاد و قابل اعتماد ایجاد کند تا بتواند یک جریان اطلاعات شفاف، همکاری کارآمد و انتقال ارزش پر سرعت را انجام دهد.

 

برخی از سوالات متداول درباره وی‌چین

خرید وی‌چین در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

علاوه بر ارزهای دییجتال معروف، خرید و فروش ویچین نیز در برخی از پلتفرم‌های آنلاین معامله ارزهای دیجیتال ایرانی نیز ممکن شده است. شما یا می‌توانید ارزهای دیگری را تهیه کنید، و سپس آن ارزها را در صرافی‌های معتبری مانند بایننس (همیشه وی‌پی‌ان شکن داشته باشید) به VET تبدیل کنید. یا می‌توانید این توکن را به طور مستقیم از صرافی‌های مانند رابکس تهیه کنید. رابکس همواره تلاش دارد تا خرید وی چین و فروش وی چین را با قیمت مناسب برای شما فراهم کند.

آیا خرید ویچین بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. درست مانند معالمه و خرید و فروش سایر ارزها این امر ممکن نیست. خرید و فروش وی چین در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.



:: برچسب‌ها: پی جین , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

استلار چیست

استلار در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریباً مشابه با ریپل متولد شد. جالب است بدانید که استلار را در واقع می‌توان شاخه یا فورک ریپل دانست. جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت که باعث شد در نهایت جد مک کالب ریپل را رها و روی استلار کار کند. در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک‌های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت‌های بین افراد را در سراسر جهان دارد. اما تقریباً شیوه کار هر دو یکی است.

لومن (XLM)، واحد ارز استفاده شده در شبکه استلار است و ۱۰۰ میلیارد از آن ایجاد شده‌است که رفته رفته و به صورت خودکار به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰٫۰۰۰۱ کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام می‌شود.

در سایت رسمی، استلار خود را یک زیربنای پرداخت متن باز و توزیع شده معرفی می‌کند. پروتکل آن‌ها با استفاده از پرداخت‌های برون مرزی، امکان تبادل با ارزهای سنتی و با تبدیل خودکار را بین مردم سراسر جهان فراهم می‌کند. شبکه استلار غیرمتمرکز است اما مانند ریپل و برخلاف بیت کوین روی بلاک چینفعالیت نمی‌کند. ارز شبکه استلار یا همان لومن قابل استخراج نیست و توسط شرکت مقدار مشخصی ایجاد شده‌است.

به جز استفاده به عنوان ارز دیجیتال با کارمزد کم و سرعت بالا، استلار فراتر از یک ارز دیجیتال است. سازمان‌هایی مانند بانک و سیستم‌های مالی که اصطلاحاً در شبکه به آن انچر (Anchors) گفته می‌شود در شبکه ارتباطات را بررسی می‌کنند. انچرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که نقش پل‌های ارتباطی را در شبکه استلار را ایفا می‌کند. مثلاً شما در آمریکا و دوست شما در فرانسه است و از شما درخواست پرداخت ۱۰۰ یورو می‌کند. شما می‌توانید از شبکه استلار استفاده کنید و معادل دلاری را برای دوستتان بفرستید. این پول در بانک فرانسه کاملاً خودکار تبدیل به یورو خواهد شد و به دست دوستتان خواهد رسید. پس استلار می‌تواند مانند بقیه ارزهای دیجیتال در ولت‌ها جابه‌جا شود یا از شبکه آن برای پرداخت‌های ارزی دیگر استفاده شود.

بنیان‌گذار شبکه استلار

بنیان‌گذار استلار فردی به نام مک کالب است که به دلیل مشکلاتی که با گروه ریپل پیدا کرده بود، آنجا را ترک کرد. با وجود تشابهات ساختاری استلار با ریپل تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد. برای نمونه، برخلاف ریپل شما برای عضویت در استلار نیازی به تأیید هویت ندارید و البته استلار بیشتر در میان افراد و عموم استفاده می‌شود. از طرفی استلار یک شرکت غیرانتفاعی و معاف از مالیات است.

رمزارز استلار

شبکه استلار ارزی به‌نام لومن (XLM) دارد که برای پرداخت کارمزدها از آن استفاده می‌شود. پرداخت در استلار از کارمزد بسیار پایینی (XLM 0.00001) برخوردار است که در مقایسه با بیت کوین هزینه‌ای ندارد. برطبق قانونی که در استلار وجود دارد هر کاربر باید حداقل یک لومن (XLM) در حساب خود داشته باشد تا بتواند از خدمات استفاده کند (بر خلاف ریپل که نیاز به 20 XRP می‌باشد). علاوه بر این، پلتفرم استلار از سطح امنیت بالایی نیز برخوردار است. سرعت تراکنش در شبکه استلار بین ۳ تا ۵ ثانیه می‌باشد و این شبکه توانایی پردازش ۱۰۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را دارد.

مزایای استلار

یکی از فواید استلار را می‌توان در کشورهای در حال توسعه دید. کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی که با تحریم روبه‌رو هستند و برای انجام معاملات تجاری خود و دستیابی به سرویس‌های مالی مشکل دارند، می‌توانند از استلار استفاده کنند. از دیگر فواید استلار می‌توان به تبدیل ارز دیجیتال به پول رایج کشوری اشاره کرد. بسیاری از افراد یا سرمایه‌گذاران ممکن است در ارتباطات خود به یک نوع ارز خاص نیاز داشته باشند و پلتفرم مالی استلار به دلیل ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا و شراکت با کمپانی IBM توانسته در این زمینه پیشگام باشد.

برای خرید و فروش استلار لومن، صرافی‌های رمزارزی وجود دارند که شما می‌توانید با ارزهایی چون دلار، یورو یا حتی بیت کوین ارز خود را خریداری کنید. استلار از ارزش بازاری مناسبی برخوردار است و می‌توان آن را در میان ده ارز دیجیتال برتر یافت. کراکن kraken یکی از صرافی‌هایی است که خریدوفروش استلار لومن انجام می‌دهد. این صرافی از امنیت خوبی برخوردار است و برای خرید از آن ابتدا باید با استفاده از پول رایج کشوری احراز هویت صورت گیرد. از دیگر امکانات این صرافی می‌توان به اتصال حساب بانکی بین‌المللی به حساب موجود در صرافی اشاره کرد. به دلیل جدید بودن استلار نمی‌توان فرمول مخصوصی برای رشد ارزش آن در نظر گرفت. بااین‌حال استلار از سال ۲۰۱۷ همانند ارزهای دیگر، رشدی صعودی داشته و در زمانی مشابه با ارزهای دیگر دچار کاهش ارزش شده‌است.

 

منابع: ویکیپدیا



:: برچسب‌ها: استلار , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

ترون چیست

ترون (Tron) نوعی سیستم سرگرمی غیرمتمرکز و پلتفرمی برای اشتراک گذاری محتوا است که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) کار می‌کند. این پروتکل به تمامی کاربران امکان انتشار، ذخیره سازی و مالکیت دیتا و محتوا را بصورت کاملاً رایگان، غیرمتمرکز و خودکار می‌دهد.

میتوانید Tron را به عنوان نسل بعدی شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید که با استفاده از آن می‌توانید محتوا تولید کنید و آن را با دیگر افراد در هر نقطه از دنیا به اشتراک بگذارید. ترونیکس یا TRX واحد اصلی حساب ها در بلاک چین ترون است و در واقع پولی است که برای تولید محتوا به شما داده می‌شود. این ارز رمزنگاری شده با نماد TRX شناخته می‌شود. در این مقاله ما شما را با ارز دیجیتال ترون و ویژگی های مختلف آن آشنا خواهیم نمود.

معرفی ارز دیجیتال ترون

برای درک بهتر ارز دیجیتال ترون بهتر است که از مبانی اولیه آن آغاز کنیم. پروتکل TRON در میان بزرگ ترین سیستم عامل های مبتنی بر بلاک چین دنیا قرار دارد. این شبکه بسیار مقیاس پذیر و دارای توان عملیاتی زیادی است. یکی از محتواهای تولیدی توسط ترون برنامه های غیرمتمرکز (DApps) است. ترون قادر به پشتیبانی طیف گسترده‌ای از برنامه های غیرمتمرکز در شبکه خود میباشد.

افرادی که طرفدار شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و دیگر سرگرمی های آنلاین هستند در آینده حتماً از کارایی شبکه ترون لذت خواهند برد. در حقیقت کاربران با استفاده از شبکه Tron می‌توانند اپلیکیشن و برنامه‌های غیرمتمرکز برای این سرگرمی ها را بسازند.

با استفاده از ارز دیجیتال Tron نه تنها شما می‌توانید محتوای تولیدی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، بلکه به شما به عنوان تولید کننده محتوا و دیتا پاداش نیز داده خواهد شد. این مدل دقیقا نقطه مقابل عملکرد شبکه های اجتماعی سنتی همانند فیسبوک است که در آن از محتوای تولیدی کاربران برای بدست آوردن منافع خود شبکه استفاده می‌شود. اما وقتی شما از ارز رمز پایه ترون استفاده می‌کنید کنترل دیتای شما دست خودتان است و برای دیتا و محتوا تولیدی به شما پاداش داده خواهد شد.

Tron اهداف بلند مدتی دارد که از 6 فاز تشکیل شده و گفته می‌شود که توسعه آن تا سال 2027 میلادی طول خواهد کشید.


ترونیکس یا TRX چیست؟

ترونیکس یا TRX ارز دیجیتال بومی بلاک چین ترون است. ترونیکس اولین بار در سپتامبر سال 2017 میلادی زمانی که ترون توانست توسط عرضه اولیه سکه (ICO) موفق خود بیش از 70 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع‌آوری کند، ارائه شد.

در آن زمان TRX توکنی بود که روی پروتکل ERC20 (بلاک‌چین اتریوم) اجرا میشد. کمتر از یکسال بعد از عرضه اولیه سکه ترون و با توسعه بلاک چین آن، این ارز دیجیتال شبکه اصلی خود را ساخت و توکن ترونیکس از بلاک چین اتریوم به بلاک‌چین انحصاری Tron منتقل شد. به همین دلیل نیز ترونیکس یک کوین محسوب می شود نه توکن !

Tron شبکه انحصاری خود را در 25 ژوئن سال 2018 میلادی ایجاد کرد که این روز به عنوان روز استقلال ترون شناخته می‌شود و ترون هر ساله قرار است آن را جشن بگیرد. در حال حاضر ترون هنوز در حال جمع‌آوری توکن های ERC20 خود و سوزاندن آنها است تا تنها کوین های موجود در شبکه اصلی ترون باقی بمانند.

خرید ترون | فروش ترون


منظور از توکن های TRC10 و TRC20 چیست؟

براساس تعریفی که در وب سایت Tron آمده “TRC10” استانداردی فنی است که توسط بلاک چین ترون و بدون نیاز به ماشین مجازی ترون (TRON Virtual Machine) پشتیبانی می‌شود. اما “TRC20” استانداردی فنی است که برای قراردادهای هوشمند و بکارگیری ماشین مجازی ترون از آن استفاده می‌شود.

 امکان ساخت و عرضه توکن‌های TRC10 دلخواه در شبکه TRON به قیمت 1024 TRX برای کاربران وجود دارد. در این حالت سازندگان توکن نیاز به هیچ گونه دانش برنامه نویسی برای ساخت توکن خود ندارند و فرآیند ساخت توکن بسیار ساده است. یکی از شناخته شده ترین توکن های TRC10 توکن بیت تورنت (BTT) است.

در توکن‌های TRC20 امکان استفاده از قراردادهای هوشمند با استفاده از ماشین مجازی TRON وجود دارد. توکن ها بطور کامل با توکن های ERC20 سازگار هستند و در نتیجه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که قراردادهای اتریوم خود را به شبکه ترون منتقل کنند.

قراردادهای هوشمند امکانات نامحدودی دارند و تخریدوکن‌های TRC20 ویژگی‌هایی دارند که در توکن‌های TRC10 وجود ندارد. با این حال پیاده سازی توکن های TRC20 بسیار پیچیده‌تر از توکن های TRC10 است. یکی از شناخته شده ترین توکن‌های TRC20 توکن ANTE است که در پلتفرم محبوب TRONbet استفاده می‌شود.

 

منبع: ایسیگنال



:: برچسب‌ها: ترون , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محسن

بیت تورنت (BTT) چیست ؟

امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی با پروتکل همتا به همتای بیت تورنت (BitTorrent) که توسط برن کوهن (Bram Cohen) اختراع شده آشنا هستند. بیتتورنت با استفاده از BTT، توکنی که بر روی شبکه ترون و با استاندارد TRC – 10 بالا آورده شده، پروتکل مشهور خود را گسترش می‌دهد تا یک اقتصاد مبتنی بر توکن را بر روی شبکه خود یعنی BitTorrent، برای شبکه سازی، پهنای باند و منابع ذخیره‌سازی ایجاد کند. اینگونه افراد می‌توانند از پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی به اشتراک گذاشته شده در شبکه بهره‌مند شوند.

بیت تورنت به خالقان محتوا اجازه می‌دهد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و بدون هیچ واسطه‌ای ارز دیجیتال به دست آورند یا خرج کنند. در حالت آرمانی، کاربران بیتتورنت می‌توانند این بلاکچین را به صدها میلیون کاربر در سراسر جهان معرفی کتند و نسل جدیدی از خالقان محتوا را به وجود آورند و به طور مستقیم محتواها را بر روی وب برای یکدیگر بفرستند.

کاربران تورنت با چالش های زیادی مواجه هستند، سرعت دانلود و بارگذاری پایین و فایل‌هایی که به مرور زمان در دیگر در دسترس نیستند. با استفاده از توکن BTT، امکان دانلودهای سریع‌تر و طول عمر بالتر فایل‌ها در فضای وب فراهم می‌شود. ارز بیتتورنت برای اولین بار بر روی سرویس μTorrent Classic که بر روی ویندوز قابل اجرا بود، پیاده سازی می شد. 

بیت تورنت در نظر دارد تا پا را فراتر گذاشته و از ارز خود در موارد و کاربردهای بیشتری جز پهنای باند استفاده کند. مواردی همچون دسترسی منابع (مانند شبکه خصوصی مجازی توزیع شده) یا شبکه تحویل محتوا (CDN)، ذخیره سازی عمومی و محاسبات.

کیف پول‌های بیت تورنت

کیف پول تراست والت از ارز بیتتورنت پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید این ارز را در صرافی بایننس نیز نگه‌داری کنید (اما باید مراقب آی پی ایران باشید).

کاربرد بیت تورنت

به اشتراک گذاری پهنای باند

بیت تورنت به افرادی که قصد دانلود و دریافت فایلی (Downloaders) از اینترنت را دارند، این امکان را می‌دهد تا به ازای دادن مقداری ارز BTT به بارگذاران محتوا (Uploaders)، از پهنای باند به اشتراک گذاشته شده توسط آن‌ها استفاده کنند و به این ترتیب سرعت دانلودشان بالاتر رود. در واقع با انگیزه درآمدزایی از طریق BTT، بارگذاران محتوا پهنای باند و فضای ذخیره خود در سطح وب را در اختیار افراد در شبکه قرار می‌دهند و آپلود خود را به تعویق میاندازند.

برخی از سوالات متدوال درباره بیت تورنت ؟

خرید بیت تورنت در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

رابکس در حال حاضر از ارز بیتتورنت و بیش از ۶۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. شما نه تنها می‌تواند خرید بیت تورنت خود را در رابکس انجام دهید بلکه فروش بیت تورنت نیز در رابکس ممکن است.

آیا خرید بیت تورنت بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. خرید و فروش بیت تورنت، مانند خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی ( Fintech ) است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود. به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.

پیوست: بیت تورنت چیست ؟

بیتتورنت نام یک شرکت است. این شرکت پروتکل و برنامه‌ای با نام بیتتورنت نیز دارد. بیشتر مواقع منظور از بیتتورنت یا BitTorrent پروتکل بیتتورنت است که به اشتباه تورنت یا Torrent خوانده می‌شود. پروتکل بیتورنت یک پروتکل به اشتراک گذاری همتا به همتای فایل است. در حالی که کلمه تورنت نوعی پسوند فایل است. اما رایج شده که بجای پروتکل «بیتتورنت» از همین عبارت استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح پروتکل بیتتورنت می‌پردازیم.

بیتتورنت (BitTorrent) از پروتکل‌های به اشتراک گذاری فایل‌ها است که با استفاده از روش همتا به همتا ( یا Peer-to-Peer)، حجم بالایی از فایل‌ها را به مقصد می‌رساند. این پروتکل با هدف کاهش فشار موجود بر روی سرورها و پهنای باند مصرفی آن‌ها طراحی شده است. طوری که خود کاربران انتقال فایل‌ها را انجام دهند.

روش کار در این پروتکل به این شکل است که فایل‌ها به قطعات یا فایل‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند و هر فایل کوچکتر با توجه به درخواست دریافت شده، برای فرد ارسال می‌شود. در این زمان، خود فرد یا کاربر هم به مانند یک سرور عمل می‌کند و آن فایل کوچک را در اختیار سایر کاربران قرار می‌دهد و در مقابل، فایل‌های ناموجود را درخواست می‌کند. پروتکل بیتتورنت هوشمند است و بهترین منبع (کاربر) را برای دریافت هر فایل کوجک تشخیص می‌دهد و این گونه سرعت انتقال فایل بهینه‌تر می‌شود.

 

البته برای کنترل شبکه و کاربران، سرورهایی نیز وجود دارد که به آن‌ها Tracker می‌گویند. از آنجایی که ارتباط کاربران با یکدیگر در این شبکه از نوع کاربر به کاربر است، کمی امنیت پروتکل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته منظور از غیرامن بودن وجود مشکل در پروتکل نیست. وجود فایلی است که بر آن نظارت نشده است. وظیفه ترکر (Tracker) هم نظارت بر روی فایل‌ها است.

2 2 1 1 1 1 1 1 1


:: برچسب‌ها: بیت تورنت ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()